Ga naar Content
Noord-Holland

NH Airtime: Vliegen langs de verkeerstoren van Schiphol

1 juli 2017, 11.20 uur · Aangepast 1 juli 2017, 11.50 uur
Door: Doron Sajet · Foto: NH/Doron Sajet

SCHIPHOL 'Mag je eigenlijk met een klein vliegtuig over Amsterdam of Schiphol vliegen?' Die vraag heb ik als piloot met een 'private pilot licence', een vliegbrevet voor de kleine luchtvaart, vaak gekregen. Het antwoord is 'ja', blijkt ook uit deze nieuwe uitzending van NH Airtime.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Heel vanzelfsprekend is het overigens niet, het doorkruizen van de zogenaamde 'CTR', het controlebied rondom Schiphol. Je moet bijvoorbeeld als vlieger een vliegplan bij Luchtverkeersleiding Nederland indienen en het zicht moet goed zijn (minimaal 8 kilometer). En dan nog kunnen de luchtverkeersleiders van Schiphol je via de radio vanwege de drukte op het laatste moment niet toelaten.

Lees ook: NH Airtime: De kortste landingsbaan van het Koninkrijk

Bij deze vlucht, die we speciaal voor NH Airtime maakten, mocht het gelukkig wel. Met mijn oud-instructeur Charles Kunst vlogen we van Lelystad Airport via een route boven Pampus naar een meldingspunt boven de Vinkeveensplassen. Daar nam Charles de controle van het toestel over en begon ik Schiphol van slechts 300 meter boven de grond te filmen.

Langs de verkeerstoren
De luchtverkeersleiders laten je recht over de start- en landingsbanen vlak langs hun verkeerstoren vliegen, zodat ze je goed kunnen zien. Binnen een paar minuten lag Schiphol weer achter ons en mochten we het controlebied via Zandvoort en IJmuiden weer verlaten.