Ga naar Content
Schiphol

NH Airtime: Nieuw seizoen, nieuwe vliegtuigen

23 september 2019, 17.54 uur · Aangepast 23 september 2019, 19.39 uur
Door: · Foto: Airbus & NH Nieuws/Doron Sajet

Hoewel we vandaag van start zijn gegaan met de herfst, is het in luchtvaartland nog zomer. De herfst en de lente bestaan niet bij luchtvaartmaatschappijen, en dus begint eind oktober meteen het winterseizoen. Op Schiphol zie je dat aan de bestemmingen en soms ook de andere type vliegtuigen.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Maatschappijen zijn er vaak vroeg bij: als de mussen nog van het dak vallen, vliegen de winterbestemmingen je al in reclamespotjes om de oren. Maar omdat Schiphol nog zeker tot eind 2020 aan een vluchtenlimiet van 500.000 bewegingen per jaar zit, moeten die maatschappijen creatief zijn met inwisselen van bestemmingen én vliegtuigen. Zomerbestemmingen maken plaats voor die van de winter.

Lees ook: NH Airtime: Aan boord van de nieuwe regerings-Boeing

In deze aflevering van NH Airtime gaan we vooral in op die veranderende vliegtuigen op Schiphol. Veel airlines zetten grotere vliegtuigen in om aan de ticketvraag te kunnen voldoen. Daarbij sturen ze steeds vaker de nieuwste toestellen naar Amsterdam, omdat die minder havengeld kosten. Het is een van de strategiën van Schiphol om na 2020 weer meer vluchten te kunnen binnenhalen. Nieuwe vliegtuigen moeten schoner en stiller zijn.

Hinder terugdringen
Als Schiphol vanaf 2021 het voor elkaar krijgt om de hinder terug te dringen, mag er weer gegroeid worden. Een voorwaarde waar veel omwonenden, milieuorganisaties en sommige politieke partijen overigens niets van geloven. Een nieuw vliegtuig is volgens hen niet per definitie stiller.

Kijk mee naar welke nieuwe vliegtuigen dit komende winterseizoen worden ingezet:

NH Airtime: Nieuw seizoen, nieuwe vliegtuigen - NH Nieuws/Doron Sajet