Ga naar Content

Gerelateerde videos

NH Airtime: De logische lettercodes van de luchtvaart

Net als auto's hebben vliegtuigen unieke kentekens, die in de luchtvaart bekendstaan als registraties. In Nederland beginnen die registraties met PH, maar wat achter het streepje komt te staan, is - zolang het niet schunnig wordt - helemaal aan de eigenaar zelf. Met Klaas-Jan van Woerkom van Luchtvaartnieuws.nl duiken in we in de logica van de lettercodes in de luchtvaart.

Voormalig regeringstoestel PH-KBX - Foto: Reismedia / Klaas-Jan van Woerkom

Een van de bekendste vliegtuigregistraties was de PH-KBX, het voormalige regeringstoestel dat vernoemd was naar Koninging Beatrix. Tegenwoordig hebben we de PH-GOV (voor government). Voor dat toestel was overigens ook nog PH-KWA (Koning Willem-Alexander) beschikbaar, maar onze huidige vorst lijkt op dat vlak wat minder op zijn moeder én opa, die hun initialen graag op de romp van de staatsvliegtuigen zagen staan.

Handig

De logica van de luchtvaartregistraties is internationaal. Volgens luchtvaartjournalist Klaas-Jan van Woerkom is het voor luchtvaartmaatschappijen vooral handig voor hun documentatie om de toestellen niet van willekeurige lettercodes te voorzien. Bij KLM beginnen alle Boeings met PH-B, de Airbussen met PH-A en de Embraers met PH-E of PH-N.

Ook de andere Nederlandse luchtvaartmaatschappijen houden van een beetje logica: TUI's Boeings beginnen met PH-TF (TuiFly), Corendon met PH-CD (Corendon Dutch) en Transavia zet overal een H voor, net als bij hun vluchtnummers (HV).

Wat mag niet?

Wat niet mag, ligt volgens Van Woerkom voor de hand. Wie PH-LUL, PH-KUT of PH-NSB wil komen registreren, wordt door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) weer naar huis gestuurd. De ILT heeft gisteren het Nederlands luchtvaartuigregister geüpdate. Het document telt 388 pagina's, maar lettercombinaties die de inspectie te ver vindt gaan, staan er niet tussen.

Balkenende-ballon

De ILT bemoeit zich niet met iemands politieke voorkeur. Ook niet achteraf. "De PH-FVD bestaat, de PH-VVD bestaat, en die hebben niks met de politieke partijen te maken", weet Van Woerkom. Luchtballon de PH-CDA wel, want die vloog destijds in campagnetijd met het hoofd van Jan-Peter Balkenende rond.

Lange neus

Een lange neus maken naar je concurrent mag wel, vertelt Van Woerkom. Zo wilde TUI in 2014 het er bij KLM inwrijven dat zij de eerste Nederlandse maatschappij waren met de Boeing 787 Dreamliner. De drie 787-8's kregen daarom allemaal een lettertje van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij op de romp. Het werden de PH-TFK, TFL en TFM.

Een Boeing 787-8 Dreamliner van TUI op Schiphol - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

Op het Youtube-kanaal van NH Airtime vind je alle voorgaande uitzendingen en langere uploads van nieuwe vliegtuigen, airlines en lounges op Schiphol. NH Airtime wordt ook iedere eerste en derde dinsdag van de maand op het televisiekanaal van NH uitgezonden, om 17.50 uur (met herhalingen tot en met de volgende avond).