Ga naar Content

De Peiling: ik controleer altijd de kassabon

Het controleren van je bonnetje in de supermarkt kan geld opleveren! Want vooral bij Jumbo en Albert Heijn betalen klanten soms meer voor aanbiedingen dan de prijs die bij het schap staat. Wat doe jij? Controleer jij de kassabon nauwgezet, of gooi je het bonnetje ongezien weg na het afrekenen? 

Foto: Adobe
De supermarkten gaan behoorlijk vaak in de fout bij de prijzen van hun aanbiedingen. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. Hierbij spannen Jumbo en Albert Heijn de kroon. En ondanks eerdere beloftes ziet de Consumentenbond nog geen verbetering.

Steekproef

De Consumentenbond bezocht vestigingen van Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus en controleerde per keten de prijzen van 90 aanbiedingen, verspreid over drie filialen. Jumbo maakte de meeste fouten. Bij 31 van de 90 aanbiedingen rekende deze supermarkt een andere prijs aan de kassa dan in de winkel. Albert Heijn ging 22 keer de mist in, Plus 17 keer.

Ook in eerdere onderzoeken kwam Jumbo als slechtste uit de bus. Bij Aldi en Lidl klopten de prijzen van aanbiedingen meestal wel. Bovendien waren de fouten die deze supermarkten maakten bijna altijd in het voordeel van de klant, net als bij Plus.

Reactie

Albert Heijn, Jumbo en Plus zeggen de onderzoeksresultaten zeer serieus te nemen. Ze erkennen dat het misgaat en garanderen beterschap. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Dit soort fouten zijn onacceptabel, zeker nu alles duurder wordt en consumenten juist op zoek gaan naar aanbiedingen. De prijs waarmee de winkel adverteert, moet ook de prijs zijn die je aan de kassa betaalt. Aldi en Lidl laten zien dat dat mogelijk is, daar kunnen andere supermarkten een voorbeeld aan nemen." 

Wat vind jij?

Controleer jij altijd je kassabon? Merk je verschil tussen de verschillende supermarkten? En wist je dat jaarlijks 100 euro kan besparen als je de kassabon controleert? 

Op NH Radio hoor je De Peiling tussen 16:00 en 17:00 uur tijdens Spitstijd.
Bel of Whatsapp 088-8505152 als je mee wilt praten. Online reageren doe je op de Facebookpagina van NH Nieuws. Geen Facebook maar wel een mening? Mail dan naar [email protected].