Ga naar Content

Gerelateerde videos

Olivier bouwt boten om voor stillere en schonere Amsterdamse grachten

Vanaf 2025 moet het stiller en vooral schoner worden op de Amsterdamse grachten. Elektrisch varen wordt de norm en de gracht is dan taboe voor schepen die varen op fossiele brandstoffen. Bestaande boten mogen blijven, maar alle nieuwe schepen moeten een elektromotor hebben. Veel booteigenaren wachten de deadline niet af en laten hun sloep nu al ombouwen. 

Takelen van nieuwe elektramotor - Foto: Foto: marcruyg/nhnieuws

Op een zwoele zomeravond met je sloep en een fles witte wijn door de Amsterdamse grachten toeren. Olivier Venema ziet het helemaal voor zich. Ultiem genieten op het 'grootste en mooiste terras van Amsterdam'. De voormalige econoom verruilde jaren geleden zijn nette pak voor een overall om zich over te geven aan zijn grootste droom; bootjes opknappen en repareren. 

Flink prijskaartje

Inmiddels heeft die droom een nieuwe wending gekregen. Enkele jaren geleden zag Olivier de voordelen van een elektromotor op het water al. Fluisterstil varen zonder uitlaatgassen, waardoor het genieten alleen maar groter wordt. En hoewel daar een flink prijskaartje aan hangt, kwam hij veel booteigenaren tegen die ook elektrisch willen varen.

Tekst gaat door onder de foto.

Botenloods van reparatiewerf - Foto: Foto: marcruyg/nhnieuws

Inmiddels heeft de gemeente Amsterdam aangekondigd dat vanaf 1 januari 2025 alleen nog elektrische bootjes welkom zijn op de gracht. Vervelend voor wie een nieuwe boot wil kopen en ook voor bezoekers van buiten de stad. Maar voor Olivier betekent het een goed gevulde orderportefeuille en bergen werk aan de winkel.  "De telefoon staat roodgloeiend!", aldus Olivier. 

Aanpassen onder dwang

Maar het zijn nu wel voornamelijk mensen die onder dwang van de nieuwe regels hun boot willen aanpassen. "Dat praat toch anders dan wanneer je klanten hebt die hun boot elektrificeren voor een betere wereld." Ombouwen is mooi, maar blijft een kostbare aangelegenheid. Daarom zoekt Olivier naar mogelijkheden met kant-en-klare pakketten om de ombouw betaalbaar te houden.

Tekst gaat door onder de foto.

Ombouwen van sloep naar elektrisch - Foto: Foto: marcruyg/nhnieuws

In ruim een week is je boot omgebouwd, maar in tegenstelling tot auto's zijn er voor schepen weinig regels. "Je hoeft helemaal nergens aan te voldoen", aldus Olivier, en daar maakt de ondernemer zich wel zorgen om. Elektra en water gaan lastig samen, dus het is wel belangrijk dat het werk professioneel uitgevoerd wordt. 

Ook snelle boten elektrisch

Op dit moment zijn er langs de Amsterdamse grachten zo'n twintig publieke laadpunten voor je boot. Veel te weinig, maar Amsterdam werkt hard om dat aantal fors uit te breiden. Olivier hoopt vooral dat de accu's beter en goedkoper worden want dat maakt de ombouw beter betaalbaar. Daarnaast hoopt hij dat ook snelle boten straks omgebouwd kunnen worden. 

Heerlijk die rust op het water - Foto: Foto: marcruyg/nhnieuws

Pak an Groen

Om de klimaatverandering te lijf te gaan komen steeds meer Noord-Hollanders in actie. Inwoners veranderen hun leefwijze, kopen verantwoord en isoleren hun huis. Ondernemers zien kansen en slaan nieuwe wegen in met duurzame producten en diensten. In het programma Pak An Groen kun je het iedere dinsdag zien op TV.

Reageren? Stuur een mail naar [email protected]