Ga naar Content

Minder nachtvluchten: droom voor omwonenden, nachtmerrie voor personeel Transavia

Stewardessen, stewards, pursers en piloten van Transavia vrezen voor hun banen als een nachtsluiting van Schiphol realiteit wordt. Gisteren waren zij massaal aanwezig tijdens het luchtvaartdebat in Den Haag: hun uniforms kleurden de publiekstribune groen. Omwonenden die overlast van de luchthaven ervaren juichen een verbod op nachtvluchten juist toe.

Transavia-crew massaal aanwezig bij luchtvaartdebat Tweede Kamer - NH Nieuws

Het plan van een nachtsluiting van Schiphol komt uit de koker van voormalig Schipholbaas Ruud Sondag. Het heeft als doel om omwonenden van de luchthaven eindelijk rust te geven in de nacht. Het wordt momenteel nog onderzocht hoe een dergelijke nachtsluiting eruit zou gaan zien en wat de gevolgen ervan zijn. Volgens omwonenden moet Schiphol van 22.00 uur tot 7.00 uur dicht om een goede nacht slaap te hebben. 

Voor Transavia, grootgebruiker van de nacht, betekent dit dat de vliegtuigen niet maximaal ingezet kunnen worden. "Minder vliegen betekent ook dat je minder personeel nodig hebt", zegt een purser. Hij vertelt over de zorgen onder het personeel. "Toen het plan net op tafel kwam, dacht iedereen nog: 'ach, dan kunnen we lekker uitslapen en zijn we wat eerder thuis'. Maar nu komt het besef dat er misschien wel alle dagen uitgeslapen kan worden, want bij Transavia hoef je dan niet meer op te komen draven."

Lees ook

De Kamerleden zijn het er nog niet over eens wat er met de nacht op Schiphol moet gebeuren. Waar GroenLinks-PvdA-Kamerlid De Hoop een nachtsluiting een eerste stap vindt, zijn Joost Eerdmans (JA21) en Willem Boutkan (PVV) fel tegen. Olger van Dijk (NSC) zoekt een middenweg: "De balans tussen economie en omwonenden moet worden hersteld. Wij denken dat het verminderen van nachtvluchten en misschien ook wel een beperkte nachtsluiting daar echt een bijdrage aan kan leveren."

Operationeel directeur Marloes van Laake van Transavia: "Ruim een derde van de slots wordt door Transavia gevlogen in de nacht. En de consequenties die nu op tafel liggen worden vrij eenzijdig bekeken. Het raakt niet alleen aan hoe we vliegen en opereren, maar vooral het toegankelijk houden van vliegen voor de Nederlander." Zo vreest het bedrijf dat de ticketprijzen zullen stijgen. 

"De sector zegt zo innovatief te zijn, dan kunnen ze dat nu bewijzen als een vorm van nachtsluiting wordt ingevoerd"

Mirella Visser, voorzitter van bewonersgroep PUSH

Mirella Visser, voorzitter van bewonersgroep PUSH, vraagt zich af hoe erg het is dat het verdienmodel van Transavia op het spel staat: "De sector zegt zo innovatief te zijn, dan kunnen ze dat nu bewijzen als een vorm van nachtsluiting wordt ingevoerd. Overigens gaat het nog lang duren voordat er duidelijkheid is, dus die nachtsluiting is er echt niet morgen al. Een gezond bedrijf past zich aan aan veranderende omstandigheden."

Minder overlast

Transavia en KLM willen geluidsreductie realiseren door te vliegen met stillere vliegtuigen en anders te vliegen. "Wij streven ook minder hinder na, maar geloven dat het op een andere manier kan en dat het niet hoeft door een reductie van het aantal vliegbewegingen en een nachtsluiting", aldus operationeel directeur Van Laake van Transavia. 

Bewoners en actievoerders waren niet heel blij met de grote opkomst van de  luchtvaartmaatschappij bij het debat in de Tweede Kamer. Bewonersgroepen en milieuorganisaties overhandigden in de ochtend een manifest aan Tweede Kamerleden en probeerden ook een plekje in de zaal te bemachtigen om het debat bij te wonen. 

Maar dat lukte niet iedereen. "Wij konden niet in de zaal omdat het vol zat. We waren echt verbaasd door al het groen", zegt Arianne van Soest van actiegroep Stop4deroute. Ze kon het debat vervolgens volgen in een andere ruimte op een scherm, maar ze is verontwaardigd dat de uniformen überhaupt toegestaan waren.

"Wij moesten onze buttons afdoen, terwijl ze heel bescheiden waren. Terwijl het groen van Transavia het grootste promotiemateriaal is dat je kunt hebben." De regel in de Tweede Kamer is dat je mag geen blijk van goed- of afkeuring mag geven. 

Lees ook

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]