Ga naar Content

Velsertunnel dicht: dit moet je weten

IJMUIDEN / BEVERWIJK Rijkswaterstaat heeft vandaag bekend gemaakt dat de Velsertunnel vanaf april 2016 voor negen maanden helemaal dicht gaat. Maar wat betekent dat voor de weggebruikers en inwoners van de IJmond-regio? Een overzicht.

Waarom?
De Velsertunnel is een van de oudste autotunnels van Nederland. De bouw van de tunnel onder het Noordzeekanaal begon in 1941 en werd uiteindelijk in 1957 geopend. Inmiddels is de tunnel sterk verouderd. Te hoge vrachtwagens rijden zich regelmatig vast in de Velsertunnel. Daarom verhoogt Rijkswaterstaat de tunnel.

Lees ook: Velsertunnel vanaf april 2016 helemaal dicht

abc5media_youtube_0

Daarnaast voldoet te tunnel niet meer aan de moderne veiligheidseisen en worden oude installaties, zoals het ventilatie- en blussysteem vervangen. 

Maatregelen
Om de regio's zo veel mogelijk bereikbaar te houden, komt Rijkswaterstaat met tal van maatregelen. Zo vaart er een extra pont tussen IJmuiden en Velsen-Noord, komen er speciale busdiensten naar bedrijventerreinen in Beverwijk en komen er beloningen voor wie buiten de spits naar het werk rijdt.

abc5media_youtube_1

Rijkswaterstaat verwacht dat de extra reistijd in de spits zo'n tien minuten zal zijn, exclusief de tijd die nodig is om om te rijden. Het verkeer wordt opgeroepen om te rijden via de Wijkertunnel (A9).

Problemen
In de Wijkertunnel komt in beide richtingen een extra rijstrook. Extra keerlussen bij de ingangen van de Velsertunnel moeten er voor zorgen dat het verkeer eenvoudig naar de Wijkertunnel kan rijden. 

Het is maar de vraag of alle maatregelen helpen. Ondernemers maken zich ernstig zorgen over de bereikbaarheid. "Iedereen is ernstig bezorgd over de gang van zaken binnen zijn bedrijf", aldus de voorzitter van de haven- en ondernemingsvereniging IJmond. "Het is een gigantisch probleem."

Foto: Rijkswaterstaat