Ga naar Content
AMSTERDAM

Hoge kabelbaan over het IJ goedkoper dan brug of tunnel

15 juni 2018, 15.36 uur · Aangepast 18 juni 2018, 11.22 uur
Door: · Foto: AT5

AMSTERDAM Het aanleggen van een kabelbaan over het IJ kost minimaal 90 miljoen euro, zo blijkt uit onderzoek van Arcadis. Het ingenieursbureau onderzocht in opdracht van burgerinitiatief IJbaan wat een dergelijke verbinding kost, aldus het FD.

Een kabelbaan over het IJ is goedkoper dan een brug of tunnel. Volgens het burgerinitiatief IJbaan kan een kabelbaan dagelijks duizenden reizigers vervoeren en ook fietsen kunnen mee in de gondel. Een korte verbinding kan al voor 90 miljoen, en een langere verbinding die beter aansluit op het openbaar vervoer, kost 140 miljoen. Het onderzoek gaat uit van 4.000 reizigers per dag, wat uit kan groeien tot 10.000 in 2040. 

Er zijn al langer plannen voor een brug of tunnel naar Amsterdam Noord. Op initiatief van IJbaan wordt daar een derde mogelijkheid aan toegevoegd. Een extra verbinding is nodig vanwege de groei van Amsterdam Noord en het toenemend aantal toeristen in de stad. 

Volgens de initiatiefnemers is een kabelbaan goedkoop, snel aan te leggen en makkelijk uit te breiden met extra gondels als het aantal reizigers toeneemt. De kabelbaan zou gebouwd moeten worden tussen de nieuwe wijk Haven Stad en Amsterdam Noord, over het westelijk deel van het IJ. Om de scheepvaart niet te hinderen moet de kabelbaan 80 meter hoog worden en mogen er geen pilaren in het water staan.

Architect Ben van Berkel ziet geen praktische bezwaren en wijst op een soortgelijk project in het Zweedse Götenborg waar om de paar minuten een gondel de reizigers meeneemt. Fietsen kunnen mee maar voor scooters is geen plaats. De kabelbaan zou betaald moeten worden door particuliere investeerders.