Ga naar Content

Victim Fashion, created by accident: Modeshow met kleding van spoorslachtoffers

Een campagne om jongeren te wijzen op de gevaren van onoplettendheid rond het spoor werd vanavond afgetrapt met een bijzondere modeshow. Enorm gehavende kledingstukken van dertien jongeren werden een lege catwalk opgereden. Het zijn kopieën van kleding die door slachtoffers werd gedragen op het moment dat ze verongelukten.

Het modelabel Victim Fashion is in het leven geroepen om jongeren te wijzen op de gevaren op en rond het spoor. Onder de naam 'Victim Fashion, created by accident' heeft spoorbeheerder ProRail een 'modeshow' opgezet met de nagemaakte kledingstukken.

Lees ook: Hilversum goed voor helft alle spoorboetes: camera's flitsten 1.500 keer

De enige 'ontwerper' die nog in leven is deelde deze avond zijn bijzondere verhaal. Hij verloor bij een ongeluk zijn linkerbeen en rechteroor. "Ik rende mee met de trein waar vrienden in zaten", vertelt de 23-jarige Mike Lingen. "De trein reed al weg en ik was aan het zwaaien en meerennen. Ik struikelde en toen kwam ik onder de trein."

Drieduizend boetes
Vorig jaar werden in heel Nederland drieduizend mensen beboet voor gevaarlijk gedrag rond het spoor. Hiervan werden 1.500 boetes uitgedeeld in Hilversum, waar flitspalen werden neergezet tegen mensen die de spoorbomen en signalen negeren.

Lees ook: Gewonde bij ongeluk op het spoor in Bussum: treindienst gestremd

De andere boetes werden uitgeschreven door BOA's. "Zij letten heel goed op bij overwegen", aldus ProRail woordvoerder Mercedes Grootscholten. "Die delen boetes uit aan fietsers, wandelaars of scootterrijders."

Stijging ongevallen
Een woordvoerder van ProRail legt uit: "De afgelopen twee jaar zien we een duidelijke stijging van het aantal mensen dat verongelukt op en rond het spoor. Waar dit zes dodelijke slachtoffers waren in 2016, steeg dit naar twaalf in 2017 en zelfs zeventien in 2018. Onder de slachtoffers waren ook jongeren." Naast de zeventien dodelijke ongelukken waren er vorig jaar 522 ongevallen met letsel en 4000 bijna-ongevallen

Heftig
De campagne moet voornamelijk jongeren aanspreken om zich te gedragen op en rond het spoor. Daarom zijn er verschillende YouTubers, vloggers en influencers uitgenodigd. Zij staan in direct contact met de jongeren en moeten het verhaal op hen overbrengen.

Lees ook: Rijschoolhouders op barricade na dodelijk ongeluk: "Spoorwegovergang móét veiliger"

Wat zij niet wisten is dat ze niet bij een doorsnee modeshow uitgenodigd waren, maar dat het ging om deze gehavende kledingstukken en bijbehorende verhalen. "Het is wel heftig", vertelt vlogger Micheline. "Ik had niet verwacht dat het zo zou zijn." Ook haar vriendin Fien deelt haar ervaring. "Dan krijg je die verhalen opeens te horen, dat maakt het wel zwaar, want dan heb je er echt een beeld bij."

'Hou je kop erbij'
Voor Mike was het een geslaagde avond en hij zag dat het publiek onder de indruk was. Hij hoopt ze geïnspireerd te hebben om af en toe hun telefoon in de zak laten en niet gebruiken bij het spoor. De aanwezigen hebben een groot bereik om de jeugd te waarschuwen. "Het is heel fijn, dat spoor, maar het is zeker geen spelletje", besluit hij. "Hou je kop er gewoon bij, dat is heel erg belangrijk!"

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!
Foto: NH Nieuws / Jimmy Miltenburg