Ga naar Content

NS en vakbond boos door ProRail-campagne met gescheurde kleding van slachtoffers

De NS en vakbond FNV Spoor zijn niet te spreken over de nieuwste ProRail-campagne om spoorongelukken te voorkomen. Gisteren lanceerde de spoorbeheerder een 'kledinglijn' met kapotte jassen en broeken die kopieën zijn van kledingstukken die slachtoffers droegen.

"De campagne gaat voor velen van ons echt te ver. Ik vind het gebruik van de beelden ongepast", schrijft NS-directeur Marjan Rintel in een intranetbericht aan haar collega's. "Met deze campagne heeft ProRail geen oog voor onze machinisten en hoofdconducteurs. Ik heb aan de directie van ProRail onze verbazing, ongenoegen en afschuw geuit." Dat meldt de NOS. 

Lees ook: Victim Fashion, created by accident: Modeshow met kleding van spoorslachtoffers

"Bizar, dit kan echt niet", zegt FNV-bestuurder Henri Janssen. "De campagne moet direct uit de lucht." Van zijn achterban heeft hij gehoord dat er machinisten en conducteurs zijn die afgelopen nacht niet konden slapen. Anderen maken zich zorgen over hun collega's.

NS stelt dat de campagne de medewerkers herinnert aan traumatische ervaringen op de trein waarbij ze betrokken zijn geweest. Personeel dat steun nodig heeft, kan zich melden bij de eigen NS-hulporganisatie Vangrail.

Boze reacties op Twitter
 "Ik steun jullie in een strijd tegen roekeloos gedrag, maar ik laat me door een spoorbeheerder niet weer in die molen van ellende drukken waar ik gv* net uit ben", foetert Edwin.

"Ik ben machinist en krijg hier een trauma van", twittert Roy Boxem. "Ik zie het kledingstuk, het gezicht, de persoon, de situatie en ruik de lucht."

Reactie ProRail
ProRail zegt in een reactie op de ophef dat het bedrijf het vervelend vindt dat de NS-medewerkers zich geraakt voelen. "We hebben zeker over de impact nagedacht, maar dit is helaas nodig om jongeren te bereiken. Dat lukt niet met een poeslieve campagne."

De spoorbeheerder wijst er verder op dat de campagne juist ook bedoeld is om dit soort trauma's voor het spoorpersoneel te voorkomen. "Het wordt drukker op het spoor en niks doen is geen optie."

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!
Foto: NH Nieuws