Ga naar Content

Niet pinnen, geen Formule 1 en niet online werken: "Ik word hier niet vrolijk van"

Een deel van de Amsterdamse Ziggo-klanten zit al sinds gistermiddag zonder televisie en internet, of alleen zonder televisie. Dat zorgt ook bij ondernemers voor problemen. 

Zo moet een plantenwinkel in de Spaarndammerbuurt betaalverzoeken sturen naar klanten omdat het pinapparaat niet meer werkt. "Maar als het een beetje een drukke dag is gaat het heel rommelig. Het is niet fijn", vertelt eigenaar Ermine de Vries. Sommige klanten zijn weggelopen omdat ze het teveel gedoe vinden.

Op een deel van de televisies staat de melding dat mensen moeten kijken of hun kabels goed vastzitten. "Ja, de mijne wel, maar die van hen niet", reageert iemand die tv wil kijken. Op het liveblog van Ziggo was te zien dat het steeds iets langer duurde voordat de storing waarschijnlijk over zou zijn. "Ik geloof niet dat ik hier vrolijk van word."

"Vroeger was gewoon gewoon natuurlijk. Maar toen wist je niet dat er televisie was"

gedupeerde storing

Ze vindt het geen nostalgisch gevoel. "Toen had ik die onrust niet. Nu weet ik wat ik wil. Vroeger was gewoon gewoon natuurlijk. Maar toen wist je niet dat er televisie was."

Restaurant PONG moest een hotspot gebruiken om klanten te kunnen laten pinnen, want er kan daar niet met normaal geld betaald worden. "We zijn volledig afhankelijk van dit systeem", vertelt eigenaar Kaaf Roosenburg. "En dat is vrij frustrerend om het zo te zeggen."

Een woordvoerder van VodafoneZiggo liet eerder vandaag weten dat het niet om een reguliere storing gaat, maar dat er bij werkzaamheden door een ander bedrijf zes glasvezelkabels vernield zijn. Het repareren van dit soort kabels was volgens hem een 'tijdrovende klus'.

Naar verwachting hebben de Ziggo-klanten aan het eind van de avond weer televisie en internet. Wel is een van de kabels inmiddels hersteld, waardoor een deel van de gedupeerden geen problemen meer hebben.  

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]