Ga naar Content

Velsen belooft beterschap na onbegrijpelijke brief over recycling: "Het moet echt beter"

De gemeente Velsen gaat begrijpelijkere taal gebruiken als er brieven naar bewoners worden gestuurd. De gemeente heeft de 'Direct Duidelijk Deal' ondertekend. Dat was ook wel hard nodig, zo bleek deze week nog. 

Laaggeletterd - NH Nieuws

Nota bene in de week van het analfabetisme verspreidde de gemeente een voor veel burgers onduidelijke brief over recycling van afval.

Er kwamen veel vragen binnen, want veel mensen begrepen niets van de brief.

Dat trekt het lezerspanel dat brieven van de gemeente controleert op taalgebruik onder aanvoering van wethouder Marianne Steijn zich aan."Veel mensen denken dat ze meer moeten gaan betalen", aldus de wethouder. "Maar dat is niet zo. Daarmee is dus duidelijk geworden dat onze boodschap niet goed is overgekomen. En dat in de week waarin lezen en schrijven centraal staat. Het moet echt anders."  

Tekst gaat door onder de foto.

Foto: Foto: Fred Segaar/NH Nieuws

Steijn was al op de hoogte van de verwarring die de gemeente met de brief heeft gezaaid, maar werd daarmee tijdens de ondertekening in de bibliotheek nog eens extra geconfronteerd door Theo Warmenhoven.

Warmenhoven is laaggeletterd en heeft één keer per week leesles in de bibliotheek. "Ik snap helemaal niks van de brief", zegt hij. "Dan gaat er iets dus niet goed", trekt de wethouder het boetekleed aan. "Maar niet álles gaat slecht", vervolgt ze. "Op veel punten is de communicatie verbeterd. We zijn er heel serieus mee bezig, maar het is een lang traject."  

Leven met laaggeletterdheid

Theo Warmenhoven heeft leren leven met zijn laaggeletterdheid, al valt het niet altijd mee. Vooral het contact met overheidsinstanties valt de oud-bokser zwaar. Warmenhoven: "Vroeger deed mijn vrouw alles. Sinds haar dood heb ik mijn eigen boontjes moeten leren doppen. Dat is moeilijk. Gelukkig heb ik fantastische dochters die me helpen. Toch kom ik er soms alleen voor te staan. Dan krijg ik een brief waar ik niks van begrijp, zoals deze over het recyclen van afval. Ik bel dan het liefst, want mailen lukt me niet. Maar soms staat er niet eens een telefoonnummer op zo'n brief. Het is hard nodig dat dat verbetert."

Marianne Steijn knikt instemmend. "Ik ben een idealist, maar klachten tot nul terugbrengen  zal niet lukken. Belangrijk is dat we met elkaar in gesprek blijven. Dat we de brieven blijven toetsen. En zo komen we uiteindelijk wel naar het moment toe dat we misschien wel tachtig procent minder klachten hebben."

Lees ook

Meer nieuws uit de IJmond?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit de IJmond. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/IJmond

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]