Ga naar Content

Voor echte avonturiers: Dick ontwerpt oceaanroeiboot waarin je maandenlang kan overleven

Scheepswerf Luyt heeft de afgelopen jaren al veel verschillende boten mogen maken, maar de opdracht van Mark Slats was wel een hele bijzondere. Een oceaanroeiboot van ruim 13,5 meter, gemaakt van aluminium, en waar acht mensen op kunnen roeien én in kunnen slapen. En de naam zegt het al: je moet er de oceaan mee over kunnen varen. Dick Koopmans uit Den Oever had de taak om het ontwerp te maken. 

Dick Koopmans op de enorm grote oceaanroeiboot - Foto: NH Nieuws / Kelly Blok

Dick Koopmans heeft al jarenlange ervaring als bootontwerper en kwam zo'n zes jaar geleden voor het eerst in contact met Mark Slats uit Wassenaar. Een echte avonturier kan je hem wel noemen, die steeds weer op zoek gaat naar extreme uitdagingen. Dat deed hij bijvoorbeeld in 2019: Slats zeilde toen in zijn eentje in 214 dagen de wereld rond. 

En voor een goede boot of advies kon Slats wel bij Dick terecht, merkte hij al gauw. Een van hun eerste ontmoetingen was ook meteen memorabel, vertelt Dick: "Hij belde hij op dinsdag op of ik woensdagnacht om vier uur mee kon naar Schotland voor een boot. En dan moesten we tussendoor ook nog even naar Londen, zonder dat ik het wist, omdat daar nog een roeiboot in aanbouw stond. Dat is typisch Mark."

Dick mocht even later ook een boot voor Mark ontwerpen, omdat de avonturier merkte dat zijn huidige boot wat mankementen had. "Ik had zoveel dingen waarvan ik dacht: deze boot is gewoon niet goed, dat kunnen we beter. Toen ben ik weer met Dick in zee gegaan en zijn we een boot gaan ontwerpen."

Steeds populairder

Maar het bleef niet bij één boot. Dankzij de Maria, de boot die Dick voor Mark heeft ontworpen, willen steeds meer mensen ook zo'n boot. Inmiddels heeft Mark met zijn bedrijf The Ocean Rowing Company vijf boten verkocht die zijn ontworpen door Dick. En er komt nog meer aan: "We gaan er binnenkort weer tien bouwen", vertelt Mark. 

Er is dus veel vraag naar, en daarom heeft Mark er zelfs voor gekozen om niet verder te gaan met zijn aannemersbedrijf, maar zich volledig te focussen op het bouwen van boten. De reden dat mensen steeds meer deze extreme sporten opzoeken is volgens Mark simpel: "Mensen zoeken steeds meer de grens en het avontuur op. Vroeger gingen alleen maar de rijken de Mount Everest op, maar tegenwoordig mag iedereen dat", legt Slats uit. 

"Ik denk dat iedereen die oceaan over kan roeien met de juiste voorbereiding", vervolgt Slats, "En dat is ook te zien bij de deelnemerslijst van de Talisker Whisky Atlantic Race, een race van van de Canarische Eilanden naar het Caribisch gebied. Daar doen al mensen van 17 jaar aan mee en de oudste is 78. Met een beetje hard werken, sponsors zoeken en een team kan je het voor elkaar krijgen."

"In die boot op zee is niks gevaarlijk, ik zie veel meer gevaar in het dagelijks leven"

Mark Slats, oceaanroeier

Met een goede voorbereiding kan je volgens de avonturier met gemak ruim 200 dagen alleen op zee overleven. Mark is dan drie uur op en rust vervolgens één uurtje uit. Hij eet alleen gevriesdroogd eten en heeft geen contact met de buitenwereld. Dat geeft hem een kick. 

En gevaren, die zijn er volgens Mark amper. "De trainingen die je voor de wedstrijd doet zijn het gevaarlijkst, op de fiets bijvoorbeeld. Als je een rit van 180 km doet dan word je vijf keer bijna doodgereden door een auto. In die boot op zee is niks gevaarlijk. Er zijn twee regels: Je luiken zijn altijd dicht en je bent altijd aangelijnd. En zo'n boot zinkt niet. Ik zie veel meer gevaar in het dagelijks leven."

Tekst gaat door onder de foto. 

Mark Slats met boot Maria op een metershoge golf - Foto: NH Nieuws / Kelly Blok

Het duo is inmiddels weer druk bezig met een met een nieuw project voor een Schots bedrijf, maar de boot wordt dus gebouwd in Den Oever. De mannen van Scheepswerf Luyt zijn de afgelopen weken druk bezig geweest met maken van een bijna 14 meter lange oceaanroeiboot van aluminium, die is ontworpen door Dick. 

"Deze boot wordt straks gebruikt als business model voor scholen, dus dat kinderen er in kunnen varen. Maar ook om mee te doen aan Talisker Whisky Atlantic Race", vertelt Dick. Maar in eerste instantie zal er dus gevaren worden op de Schotse wateren, en moet er plek zijn voor acht mensen aan boord.

Met deze eisen moest Dick rekening houden in zijn ontwerp. De botenmaker kiest voor aluminium in plaats van carbon, wat doorgaans gebruikt wordt. "Hierdoor kan de boot overal tegen. In Schotland zijn allemaal strandjes met rotsen en keien. Er komt met aluminium misschien wel een deukje in, maar nooit een gat", legt Dick uit, "Enige nadeel: in koude gebieden is het binnen bij de slaapplaatsen ook heel koud."

Het is moeilijk voor te stellen, maar in deze aluminium bak komen de slaapplaatsen voor de roeiers (tekst gaat eronder verder):

De ruimte waar de roeiers kunnen slapen - Foto: NH Nieuws / Kelly Blok

Voor Luyt is het de eerste keer dat ze een oceaanroeiboot mogen maken. Directeur Jacoline Luyt vindt het erg bijzonder dat hun bedrijf de opdracht heeft gekregen om deze bijna 14 meter lange boot in elkaar mogen zetten. "Er komt een soort bouwpakket binnen in aluminium en dan staat er na enkele weken een boot, dat is voor ons heel leuk om te zien", vertelt ze dan ook. 

Tekst gaat door onder de foto. 

Ontwerp van de oceaanroeiboot - Foto: Dick Koopmans

En voor Dick is het ook mooi meegenomen dat dit project gerealiseerd wordt in zijn eigen dorp. Vorige project was in Polen, dat was echt een drama. Hier kan ik gewoon heen lopen. De eerste week kwam ik er wel bijna elke dag", vertelt hij trots. 

En niet alleen Dick kwam vaak kijken bij de werkzaamheden. De 13,5 meter lange roeiboot trok ook veel bekijks van nieuwsgierige dorpsgenoten. "Je ziet geregeld iemand even naar binnen kijken", vertelt Jacoline Luyt. 

Watermaker 

Het werk zit er voor Luyt nu op: alle onderdelen zijn aan elkaar gelast. "Nu moet ik dus aan de bak", lacht Mark. Want er is nog meer nodig voordat de oceaanroeiboot in een container naar Schotland kan. "De elektronica moet er nu in, zoals de kompassen, maar ook een watermaker en zonnepanelen", vertelt Dick. Dat is allemaal nodig om het honderden dagen uit te kunnen houden op zee.

Als dat alles is geïnstalleerd, is het tijd voor de eerste test. In de haven van Den Oever zal deze metersgrote boot dan zijn eerste doop krijgen. "En dat blijft altijd spannend. Ook met varen, doet hij precies wat je dacht dat hij zou doen? Maar dat komt vast wel goed", aldus Dick. 

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit de Noordkop?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]