Ga naar Content

Problemen houden aan bij warmteleverancier, directeur steekt hand in eigen boezem

Eteck-directeur Michiel van den Berg heeft bij het tv-programma Radar hand in eigen boezem gestoken als het gaat om de scherpe stijging van de kosten voor de verwarming in de Blaricummermeent. Bewoners werden daar begin dit jaar geconfronteerd met een plotselinge stijging van het tarief voor de warmte- en koudeopslag (WKO). 

De Blaricummermeent vanuit de lucht gezien. - Foto: gemeente Blaricum

In het programma steekt de directeur van Eteck de hand in eigen boezem. "Zo wil je niet met je klanten omgaan", zo zegt hij. "Wij zijn hard bezig met de verbeteringen en we zijn met bewoners in gesprek." 

Flinke stijging

NH schreef eerder uitgebreid over de perikelen tussen Eteck en de bewoners van de Blaricummermeent. Eind vorig jaar werden de bewoners opgeschrikt door een bericht van de leverancier van de zogenoemde warmte- en koude opslag. De tarieven voor het gebruik en de verhuur ervan zouden namelijk flink stijgen, voor sommige bewoners zou dit zelfs een stijging van respectievelijk 73 procent en bijna 30 procent betekenen.

Dit terwijl de relatief nieuwe wijk in de markt werd gezet als een gasloze wijk waarbij de bewoners geen last zouden moeten hebben van de schommelende energiemarkt. Dit bleek uiteindelijk niet het geval. Eteck liet namelijk na vragen van NH weten dat vanwege de extreme prijzen van elektriciteit en gas en de stijgende kosten door inflatie geen andere mogelijkheid hadden dan ‘hogere kosten door te berekenen aan onze eindgebruikers.’

Overstappen naar een andere leverancier was geen optie, want een warmtenet in Nederland is altijd in handen van één exploitant. En op contractbreuk staat soms zelfs een boete van 1.000 euro per dag, vastgelegd in de notariële akte.

Buurt in actie

Dus besloten de bewoners individueel bezwaarschriften op te sturen naar de leverancier en aan de bel te trekken bij de Autoriteit Consument en Markt, die Eteck al sinds vorig jaar onder verscherpt toezicht heeft staan.

Uiteindelijk liet Eteck eind januari weten 'de maandfacturen tijdelijk op basis van de tarieven van 2022 te handhaven' en dus te wachten met het omhoog schroeven van de tarieven. "Een kleine overwinning", aldus de bewoners. Maar toch waren daarmee de problemen nog niet opgelost.

Hand in eigen boezem

Van den Berg laat bij Radar weten dat het opschroeven van de tarieven voor het gebruik en de verhuur van de WKO te maken heeft met de extreme stijging van prijzen van gas en elektriciteit op de energiemarkt. Eteck rekent het maximale tarief aan haar klanten, namelijk ruim 91 euro per Gigajoule.

Toch ontkent het bedrijf 'ongebreideld' winst te maken. "De ACM houdt toezicht op de winst die een warmtebedrijf mag maken. Die is 6 procent en Eteck ligt daar ruim onder", verklaart hij. De kosten zijn volgens de directeur namelijk verdriedubbeld terwijl de tarieven verdubbeld wordt, waardoor de marges worden geknepen. 

Naast de moeite met de tariefstijging steekt het de Blaricummers ook dat ze moeilijk in contact kunnen komen en slecht geholpen worden door het bedrijf. "Het is ongelukkig dat onze callcenters overbelast zijn", stelt de directeur. Ook zegt Van den Berg dat er een tekort is aan zowel geschoold technisch personeel als aan onderdelen, waardoor hulp bij de opslag blijft schorten.

Ook missen de bewoners een goede uitleg voor de stijging van de tarieven. Iets wat de directeur erg betreurd. "Dat moeten wij beter doen en daar kan ik alleen maar mijn excuses voor maken naar onze klanten." 

Of de perikelen tussen de Blaricummermeent en Eteck binnenkort opgelost zullen worden, zal moeten blijken.

Lees ook

Meer nieuws uit 't Gooi?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit 't Gooi. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Gooi

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected] 

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]