Ga naar Content

Na dodelijke ongelukken wordt Alkmaarse 'racebaan' aangepakt: maximaal 30 km per uur

Gemeente Alkmaar gaat de Vondelstraat veiliger maken door de maximumsnelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur. Na het zoveelste dodelijke ongeval afgelopen weekend voelt het college zich genoodzaakt snel maatregelen te nemen.

Foto: Inter Visual Studio

Het ongeluk met dodelijke afloop van afgelopen weekend is de derde in anderhalf jaar tijd op de Alkmaarse Vondelstraat. Een voetganger (64) werd geschept door een auto. De bestuurder (58) is aangehouden.

Inwoners maken zich zorgen en ook de lokale politiek eist verandering. "Ik zit hier elke ochtend en het is hier echt een racebaan", vertelde een buurtbewoner eerder.

Verkeersdrempel

Volgens wethouder Christiaan Peetoom reageren omwonenden enthousiast op de aanpassing. Richting het centrum gaat de 30 kilometer per uur nu in bij oversteekplaats bij de Spar. "Die willen we naar voren halen helemaal tot de kruising bij Sushi Point, en daar komt een verkeersdrempel", licht Peetoom toe. Vanaf Schelphoek tot de kruising met het Hooftplein en de Hoofstraat dus.

"Daar zijn twee oversteekplaatsen naast elkaar, en daarbij is de vraag of dat wel verstandig is", reageert de wethouder. "Het idee is om er eentje weg te halen. Dertig kilometer en dan de oversteekplaats."

Foto: Inter Visual Studio

Maar dat gaat niet zomaar even. Er moet een plan komen, de politie moet erbij betrokken worden, de gemeenteraad moet er geld voor vrijmaken en er moet een aannemer worden ingeschakeld. De wethouder Verkeer: "We willen in september of oktober de zone vervroegen en de drempel aanleggen."

Maar er zijn quick wins die sneller kunnen worden uitgevoerd. "Eerder was er een ongeluk bij de kruising met de Spar. Daarna heeft politie onderzoek gedaan, onder andere met een soort reconstructie op eenzelfde tijdstip."

Felle verlichting

Peetoom doelt op het ongeval op Oudejaarsavond, waarbij ook een voetganger overleed. "Daarbij zijn een paar kleine dingen opgevallen wat betreft de verlichting. De lantaarnpaal is hoog en het licht kan in je ogen schijnen, en dan zie je overstekende mensen wat minder goed. En dan is er ergens nog een reclamebord met felle verlichting. Daarvan kan de verlichtingskoepel worden omgedraaid, om nog maar een voorbeeld te noemen."

Zodra het onderzoek naar het dodelijke ongeval van afgelopen weekend is afgerond, zal dit worden meegenomen in de zoektocht naar eventuele aanvullende maatregelen.

Lees ook