Ga naar Content

Meer deelauto's, maar niet meer deelscooters in Haarlem om overlast te beperken

Haarlem gaat meer delen. Tenminste, als het aan de gemeente ligt moet het delen van vooral de auto een vogevlucht nemen. Maar er mogen niet meer deelscooters in de stad komen, omdat onduidelijk is of die het gebruik van de auto verminderen. En daar gaat het Haarlem om. Minder auto's betekent meer ruimte voor woningen en groen, is de gedachte. 

Foto: NH Nieuws

Betutteling, keuzevrijheid en overlast van her en der geparkeerde scooters blijven kanttekeningen. Maar een ruime meerderheid van de gemeenteraad is groot voorstander van de deelmobiliteit. Het kost de gemeente drie jaar een kwart miljoen per jaar om vooral de communicatie hierover goed te laten verlopen. 

Per deelauto vijf auto's minder 

Het wordt vooral gemakkelijker voor marktpartijen om deelauto's aan te bieden. Ook gaat de gemeente stimuleren dat bewoners geen tweede auto meer aanschaffen, maar eerder gaan delen. Per deelauto hoopt Haarlem uiteindelijk vijf particuliere auto's minder in de stad te hebben.  

Daarvoor wordt het onder andere mogelijk dat er in gebieden waar betaald moet worden voor een parkeerplek, de vergunning in meerdere wijken geldig is. Ook krijgen de aanvragen voor laadpalen voor electrische deelauto's voorrang en worden in buurten, bij ov-knooppunten en P+R locaties hubs ingericht voor deelauto's. 

Plafond 

Haarlem gaat niet zoals Amsterdam deze week besloot, meer deelscooters toestaan. Wethouder Bas van Leeuwen vindt de stad veel compacter waarbij het per fiets goed te doen is om de afstanden te overbruggen. "Als je een beetje doortrapt ben je vanaf het stadhuis in tien minuten in Schalkwijk en in vijftien minuten op het Delftplein in Haarlem-Noord." Ook wil hij door het vergunningplafond van 200 deelscooters handhaven om de overlast binnen de perken te houden. 

Vlak na de invoering van deelscooters in Haarlem werd veel hinder ondervonden van de deelscooters die achteloos op trottoirs werden gestald. Het werden ware obstakels voor voetgangers en minder validen. Om die reden heeft Haarlem in de Algemene Plaatselijke Verordening regels opgesteld over het gebruik van de deelscooter.

Dwarrelscooters

Haarlem wil nog wel de deelscooters zoveel mogelijk vrijelijk laten gaan en staan, maar als er teveel overlastmeldingen komen kunnen er hubs gemaakt worden. Dat zijn voor scooters en fietsen dan vakken, waarbuiten het verboden is om de scooters achter te laten. 

Raadslid Frank Visser (CU) stelde voor om nog duidelijker in te zetten op het voorkomen van wat hij 'dwarrelscooters' noemt. Hij wil dat er gebruik gemaakt wordt van het zogenaamde 'geofenching', dan krijgt zo'n vak virtuele grenzen. Daarbuiten werkt de app om de deelscooter te huren en af te melden, niet meer. Dat voorstel kreeg niet genoeg bijval. "We vinden 'free-floating' beter voor het gemak om deelscooters te gebruiken", stelde raadslid Sacha Schneiders van GroenLinks. 

Huidige stand van zaken: 

Haarlem is de zesde stad in Nederland als het gaat om de hoeveelheid deelauto's per 100.000 inwoners. Vooral het particulier aanbieden van je auto om te delen via een platform als SnappCar is hier populair. Er zijn ook een paar bewonersinitiatieven, waarbij gezamenlijk een deelauto is aangeschaft. Commerciële aanbieders zoals GreenWheels en MyWheels willen graag hun aanbod van nu 126 auto's graag uitbreiden, zeker nu er gesproken wordt over het uitbreiden van het gebied waar betaald parkeren moet gaan gelden. 

Deelfietsen zijn er amper in Haarlem en ook een proef met een deelbakfiets was geen succes. Er rijden 200 deelscooters in de stad, van de aanbieders Felyx en Go Sharing. Daar worden per dag 600 ritten op gereden. Het is onduidelijk of deze deelscooters worden gebruikt ter vervanging van de auto of van de fiets en het openbaar vervoer. 

Lees ook

Meer nieuws uit Haarlem e.o.?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlem en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Haarlem.

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]