Ga naar Content

Peter blijft doorvechten tegen 'slecht opgezette sluipverkeerproef' Velsen-Noord

"Ze hebben me gewoon monddood gemaakt met een afkoopsom", daar is Velsen-Noorder Peter Magnée van overtuigd. Hij wil sluipverkeer door zijn dorp tegengaan. Maar de manier waarop de gemeente Velsen dat vanaf vandaag in een proef aanpakt, gaat alleen maar voor meer verkeersproblemen zorgen, denkt hij. De gemeente luistert niet naar zijn bezwaren.

Foto: NH Nieuws / Dennis Mantz

Vanaf vandaag mogen er op werkdagen tussen drie en vijf uur 's middags geen auto's meer vanaf de Wenckebachstraat door de Grote Hout- of Koningsweg. De weg wordt vlak voor de Schulpweg afgesloten. Het moet voorkomen dat onder meer werknemers van Tata Steel na hun dagdienst door het dorp scheuren. 

Racende auto's zijn al tientallen jaren een probleem, maar deze proef slaat de plank volledig mis, vindt Peter. 

De gemeente wist zich geen raad met Peters bezwaren: een bezwaarschrift werd zo laat beantwoord, dat ze Peter een flinke vergoeding moesten betalen.

'Ook de overheid moet zich aan de regels houden'

"Daar was het me niet om te doen", zegt Peter. "Maar wij worden als burgers aan de regels gehouden, dan moet de overheid zich ook aan de regels houden, vind ik." Hij beraadt zich over een goed doel voor dat geld. "Dat is tenslotte gemeenschapsgeld", vindt hij. Maar daarover later vandaag meer.

Na een paar maanden bepaalde de gemeente, na een hoorcommissie, dat Peter geen bezwaar kón maken, omdat hij niet langs de sluipverkeerroutes woont en dus geen 'belanghebbende' is. Peter: "Dus nu hoeven ze niet inhoudelijk op mijn argumenten en bezwaren in te gaan."

Tekst gaat door onder de afbeelding 

Sluipverkeerproef Velsen-Noord - Foto: NH over Google Maps

Want argumenten tegen de proef heeft Peter. Waar te beginnen? Peter: "Deze proef is ten eerste helemaal niet nodig. Er zijn al eerdere sluipverkeerproeven geweest in 2019 en 2022." Die hebben volgens hem al laten zien wat er nu moet gebeuren tegen de hardrijders.

Peter "Waar nu de afsluiting is, moet nu gewoon een camera komen. Dan kunnen Velsen-Noorders makkelijk een ontheffing krijgen. Tata-verkeer moet dan om het dorp heen en inwoners kunnen gewoon het dorp in."

Volgens de gemeente is deze proef juist nodig. zodát er een camera kan komen te hangen. 'Het OM heeft daar heel strenge regels voor'.

'Omgekeerd sluipverkeer'

Peter ziet dat anders: "Volgens mij is er wél al genoeg onderbouwing voor cameratoezicht, maar geef bewoners dan in ieder geval een ontheffing voor de afsluiting. Anders moeten die omrijden, en komen ze het dorp aan de andere kant weer in als 'omgekeerd sluipverkeer'. 

'Nee', zegt de gemeente weer, we hebben de mankracht niet om de ontheffingen te controleren. De afsluiting wordt dan onduidelijk, wat zal leiden tot files en gevaarlijke manoeuvres.

Wie is belanghebbende?

Peter laat het er niet bij zitten. Nu zoekt hij een Velsen-Noorder die wél langs het sluipverkeer woont en nog eens met hem de bezwaren kan indienen. Dan moet de gemeente wel naar de argumenten kijken en moet de proef worden stopgezet.

Dat lijkt Peter sowieso verstandig, vanwege het waterbedeffect dat nu gaat ontstaan: om files van Tata-verkeer langs de groene route te ontlopen (zie afbeelding boven) zullen ongeduldige automobilisten de blauwe route gaan rijden. Die gaat ook door Velsen-Noord, door nog smallere straten en voert langs de basisschool.

Peter: "En om het nog erger te maken: daar wordt nu ook aan de weg gewerkt, wat het verkeer vanaf de andere kant langs de route dwingt die is afgesloten."

Lees ook