Ga naar Content

Voorstanders verbindingsweg A8/A9 zijn het zat: "We pingpongen gewoon heen en weer"

Het staat al tientallen jaren op de agenda: een verbindingsweg voor de A8/A9, maar tot op de dag van vandaag is er geen beweging te zien. En dat maakt voorstanders moedeloos. Het aantal auto's neemt volgens hen namelijk toe en de leefbaarheid in Krommenie en Assendelft gaat eraan. Om hun stem te laten horen, schrijven ze daarom voor de zoveelste keer een brief. Dit keer aan de provincie.

Foto: Provincie Noord-Holland

Veel vertrouwen heeft Rob Karst, één van de initiatiefnemers van de brief, er niet in. Toch laten de Zaankanter en twaalf bewonersgroepen rond Krommenie het er niet bij zitten. Het allerliefste willen ze een verbindingsweg tussen de A8/A9, maar tot het zover is, strijden ze nu voor drie punten die meer kans van slagen hebben.

Busbrug in Assendelft?

Het eerste punt gaat over een heus 'busbrug-model'. Dit model kennen Zaankanters al op het punt tussen Koog aan de Zaan en Zaandam. Daar mogen automobilisten in de spitsuren niet overheen rijden. Er moeten volgens de ondertekenaars in Assendelft venstertijden komen tijdens de ochtend-avondspits om sluipverkeer van en naar de A8 uit het dorp te weren.

De busbrug is omstreden, maar Karst geeft aan dat dit idee vooral bedoeld is om automobilisten uit Beverwijk en Heemskerk tegen te houden. Dit kan volgens hem 'door een elektronisch dingetje achter de ruit te plaatsen'. Daardoor zouden bewoners en mensen die in het dorp werken geen boete ontvangen. 

Snelheid verlagen

Als tweede willen ze de maximale snelheid tussen wegrestaurant De Krokodil en de oprit naar de N246 verlagen naar 50 kilometer per uur. Ook op de A8 zou een stuk langzamer gereden kunnen worden. Als het aan Karst en alle anderen ligt, praten we dan over maximaal 80 kilometer per uur. Tot slot willen ze vrachtverkeer weren, dat niet de bestemming Zaanstad-Noord heeft. Het gaat dan om chauffeurs die van en naar de A8 rijden via de N246.

Daadkrachtig beleid

Afgelopen jaren is gebleken dat veel dingen niet zomaar geregeld kunnen worden. Zo moet snelheid verlaagd worden door de provincie, maar die geven volgens Karst aan dat dit niet mogelijk is. "Het dossier loopt al jaren", benadrukt Karst. 

Hoewel de ondertekenaars dus het liefst een verbindingsweg zien, hopen ze dat de provincie nu eindelijk 'spijkers met koppen gaan slaan'. Naar eigen zeggen: niet beloven, maar uitvoeren. Voor de uitvoering wordt namelijk veelal naar elkaar gekeken. De gemeente kijkt naar de provincie, de provincie kijkt naar het Rijk. Karst: "We pingpongen gewoon heen en weer. Uiteindelijk gebeurt er gewoon niets."

Gemeente Zaanstad heeft in ieder geval aan Karst laten weten dat 'ze het initiatief omarmt'. Zaanstad kan zelfstandig de zogeheten venstertijden invoeren. De ondertekenaars hopen dat de provincie het voorbeeld volgt en met een daadkrachtig beleid komt. Als dit niet het geval is, zullen ze naar het Rijk stappen.

Lees ook