Ga naar Content

Komende zomer tientallen maatschappijen minder op Schiphol, KLM teleurgesteld

Komende zomer en herfst zullen er 24 vliegtuigmaatschappijen minder van en naar Schiphol vliegen. Dat is duidelijk geworden na het toewijzen van de vliegtuigslots, de momenten waarop maatschappijen mogen opstijgen en landen op de luchthaven. Het aantal slots moet naar beneden om de geplande krimp van Schiphol mogelijk te maken.

Vliegtuigen van Transavia, KLM en Delta op Schiphol - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

De herverdeling van het aantal slots voor de periode van maart tot en met oktober, leidt ertoe dat de 84 vliegtuigmaatschappijen die Schiphol gebruiken 3,1 procent minder landings- en opstijgmomenten krijgen. Dat vertelt Hugo Thomassen, de zogeheten slotcoördinator voor onder andere Schiphol.

"In totaal zijn er in die periode 9100 slots minder. Voor Air France-KLM, dat bijna tweederde van die slots heeft, betekent dat dat ze 5700 keer minder mogen opstijgen en of landen," legt Thomassen uit.

"Deze krimp komt voor ons neer op ongeveer zeventien vluchten minder per dag"

Woordvoerder van KLM over het lagere aantal slots

KLM is niet blij met de krimp: "We zijn teleurgesteld over het aantal toegekende slots. Deze krimp komt voor ons neer op ongeveer zeventien vluchten per dag minder." De maatschappij is verzeild in een slepende rechtszaak over de door de regering geplande krimp van Schiphol.

Vanaf april volgend jaar moet de luchthaven terug naar 460.000 vluchten per jaar, in november moeten er daarna nog eens bijna achtduizend vanaf. Via de rechter proberen KLM en andere maatschappijen dat te voorkomen. 

Rechtszaak

De manier waarop die krimp geregeld wordt, zou niet wetmatig zijn. Zowel bij de gewone rechtszaak als in hoger beroep kreeg de Staat echter al gelijk. De zogeheten 'cassatiezaak' die nu nog loopt, is de laatste kans om de krimp tegen te houden.

Voor maar liefst 24 luchtvaartmaatschappijen betekent de krimp dat zij vanaf de zomer helemaal niet meer op Schiphol kunnen vliegen. Thomassen: "Vliegtuigen die geen 'historisch recht' (zie kader) hebben op de slots die ze nu hebben, krijgen dat slot in die volgende periode helemaal niet. Dat proces zelf gaat overigens netjes volgens de regels."

Historisch recht

Een maatschappij heeft historisch recht op een vliegslot als ze in tenminste tachtig procent van de slots er ook daadwerkelijk gebruik van maken. Een overdreven voorbeeld: als je het recht hebt om elke ochtend om 11.00 uur te landen, maar je gebruikt die mogelijkheid maar de helft van de dagen, bouw je geen historisch recht op dat slot op. Daarmee verlies je dat slot in het volgende tijdvak automatisch.

Bijzonder aan de nieuwe slotverdeling is dat voor het eerst ook een aantal 'historische slots' niet worden vergeven. Dat is normaal gesproken wel het geval. Die slots verdwijnen om de krimp van de luchthaven mogelijk te maken.

Een van die maatschappijen is het Amerikaanse JetBlue, die pas vanaf augustus op Schiphol vliegt. Zij zagen de bui al hangen en vroegen enkele weken geleden het Amerikaanse ministerie van Transport in dat geval wraak te nemen door KLM dan van de New Yorkse luchthaven JFK te weren. Volgens JetBlue is de aangekondigde krimp van Schiphol in strijd met internationale afspraken.

Volgens De Telegraaf herhaalde het Amerikaanse ministerie eind vorige maand het dreigement in een brief aan het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, mochten Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hun landings- en startrechten zouden verliezen.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]