Ga naar Content

Bewoners seniorencomplex douchen al weken koud: "Zoveelste probleem"

Er is van alles mis in het seniorencomplex Marius ten Catehof, aan de Van Nijenrodeweg in Buitenveldert. Wateroverlast, al weken geen warm water, lekkages en onbetrouwbare liften. Het is een greep uit de problemen die bewoners ervaren en volgens hen doet woningcorporatie Woonzorg Nederland 'per saldo weinig tot niets' zeggen ze. De corporatie laat weten te balen van de situatie, maar dat reparaties soms langer op zich laten wachten.

Bewoners seniorenflat hebben waslijst aan klachten - NH Nieuws

In het complex wonen senioren, beginnend vanaf de leeftijd van 55 jaar. In de gangen staan scootmobiels en bewoners lopen in- en uit met rollators. Het niet hebben van warm water voor een douche is dan ook een grote zorg van bewoner Joram Baruch, met zijn 61 jaar één van de jongsten van het pand zo schat hij in. "De oudste inwoner van dit pand is 102 jaar", vertelt hij. "Die kan ook niet meer douchen. De thuiszorg loopt te klagen dat ze mensen niet normaal kunnen wassen. Voor die oudere mensen lijkt me dat helemaal een ramp." 

Over zijn eigen ongemak stapt hij gemakkelijk heen, maar de boosheid over de duur van het probleem en het uitblijven van een oplossing kan hij maar moeilijk verbergen. De douche is al drie weken koud en daar kwam na de hevige regenval van de afgelopen weken een nieuw probleem bij. 

Berging onder water

Lekkage in de berging kon worden toegevoegd aan de lijst met klachten die bewoners in het complex ervaren. Het water stroomde van de trap af en bewoners stonden bijna tot hun enkels in het water. Opgeslagen eigendommen zijn doorweekt geweest en Paul Mundy, die muzikant is, heeft een opnamestudio in de bergruimte. Zo is hij niemand tot last, zegt hij. Maar nu is zijn geluiddichte ruimte volgetrokken met vocht, want de wanden zijn van zacht materiaal en dat heeft zich volgezogen. 

De wijze waarop Woonzorg Nederland heeft gehandeld kan op geen goed woord van Mundy rekenen. "Als je zo’n serieus probleem hebt, moet je een communicatiesysteem hebben dat snel werkt", vertelt hij in zijn berging. "Je moet mensen hebben die snel kunnen komen om het probleem te verhelpen. Dat is niet gebeurd."

Inmiddels staat er al een aantal dagen een droogapparaat in zijn berging en ook in een andere gang loeit een droger. Joram Baruch is kunstenaar en heeft zijn schilderijen ternauwernood kunnen redden. Al verwacht hij wel dat het water enkele werken heeft aangetast. "Er staat een emmer daar", wijzend naar een grote bak naast het droogapparaat. "Die staat helemaal vol met water. Kun je je voorstellen hoeveel water hier stond? Dat is schrikken en zwaar klote, om het maar eerlijk te zeggen."

"De afgelopen dagen en weken is het één grote frustratie: men kan niet douchen, en daarnaast de lekkageproblemen"

Marianne Bult, bewonerscommissie

De ogen van bewonerscommissielid Marianne Bult spuwen vuur op het moment dat haar gevraagd wordt naar de problemen in het complex. "De afgelopen dagen en weken is het één grote frustratie", blikt ze terug. "Men kan niet douchen, en daarnaast de lekkageproblemen. En wat daarnaast heel frustrerend is en dat is een kwestie van jaren: dat er per saldo eigenlijk weinig tot niets gedaan wordt."

Ventilatie

Ze somt de problematiek van het complex met vier flats moeiteloos op. Slechte verwarmingen, onbetrouwbare liften en lekkage in kozijnen is een greep uit de reeks klachten. En dan is er één die echt boosheid oproept bij Bult. Het ventilatiesysteem dat vernieuwd is in 2021 en wat volgens bewoners tot een huurverhoging heeft geleid. "Dat systeem zou met elkaar moeten gaan communiceren", legt ze uit. "Vanuit de woning naar het dak en terug. Het heeft nooit gefunctioneerd. Dus wij zeggen: slopen die handel en terug naar de oude situatie en een huurverlaging."

Woningcorporatie Woonzorg Nederland laat in een schriftelijke reactie weten dat ze de klachten van de bewoners 'zoals altijd serieus nemen'. Wel is een oplossing van sommige problemen vertraagd door leveringsproblemen van bepaalde onderdelen. Ook zegt de corporatie zich te bezinnen op manieren om de communicatie met bewoners te verbeteren.

Volledige reactie Woonzorg Nederland 

Woonzorg Nederland vindt het belangrijk dat huurders fijn en veilig wonen. En daarom is het jammer dat huurders in het Marius ten Catehof ervaren dat in hun wooncomplex technische problemen naar hun gevoel niet goed genoeg worden opgepakt. In het pand wordt regulier onderhoud uitgevoerd, zoals we dat in al onze wooncomplexen doen.

Technische problemen en ook meldingen van huurders nemen we altijd serieus. Zo trokken een aantal huurders onlangs de capaciteit van de radiatoren in twijfel. Na onderzoek bleek dit in een aantal gevallen te kloppen en hebben we een dubbele radiator geplaatst. Ook zijn we nu op zoek naar een oplossing om het mechanische ventilatiesysteem te optimaliseren.  Als zich een storing voordoet, dan pakken wij dit op.

Soms is het zo dat een reparatie langer op zich laat wachten, omdat we afhankelijk zijn van de levering van onderdelen. Zo werkte hierdoor de warmwaterinstallatie in het pand even niet naar behoren. We begrijpen zoiets heel vervelend is voor huurders. En doen er in samenwerking met onze leveranciers alles aan om dit zo snel mogelijk te verhelpen. We houden huurders hiervan op de hoogte. Om de huurders in het Marius ten Catehof nog beter betrokken te laten voelen bij de oplossing van technische problemen, kijken we hoe we onze communicatie met hen verder kunnen verbeteren. Daarbij is het nog goed te weten dat de bewonersconsulent regelmatig aanwezig is in het gebouw en elke week een spreekuur houdt voor huurders.

Lees ook