Ga naar Content

Wankel Cobra Museum gaat turbulente tijd tegemoet: dit is wat fans zouden veranderen

Meer variëren, tentoonstellingen beter promoten en niet inboeten op de kwaliteit van kunst: dat is wat het Cobra Museum volgens Amstelveners moet doen om weer op te krabbelen. Het museum is dankzij een nieuwe gift van 1,4 miljoen van de gemeente voorlopig gered, maar hoe de toekomst van het noodlijdende museum eruit ziet is ongewis.

Louis la Rooy en Woes van Haaften, twee Amstelveense inwoners - Foto: Louis la Rooy (links), NH (midden), Lisa Klappe (rechts)

Over een jaar is het zover: het noodlijdende Cobra Museum wordt in een nieuw jasje gestoken. Maar hoe dat jasje eruit gaat zien, is nog onbekend.

Een goedkoop jasje ziet lokale kunstenares Stephanie Rhode in ieder geval niet zitten. Kunst van hoge kwaliteit is vaak minder toegankelijk en kost meer, maar dat is volgens haar geen reden om het niveau te verlagen. Ze wil dat het Cobra Museum trouw blijft aan haar concept: kunst van de Cobra-beweging en moderne kunst.

"Als je wil profileren op het gebied van kunst, moet je nou eenmaal meer uitgeven"

Stephanie Rhode

"Als ik naar een tentoonstelling of museum ga, verwacht ik net iets meer dan mooi of niet mooi. Iets kan ook verschrikkelijk zijn. Het moet tot nadenken zetten. Dat bereik je met kunst van hoog niveau, maar dat kost wel wat. Als je wil profileren op het gebied van kunst, moet je nu eenmaal meer uitgeven."

Een voorbeeld van een meer toegankelijk museum in Amstelveen is Museum JAN. "De musea dekken samen een heel groot publiek af", vertelt ze. "Als ze hetzelfde gaan doen, zwakt dat af." 

Afstandelijke indruk

Andere inwoners denken dat het Cobra nog veel kan leren van Museum JAN, dat nog nooit zoveel bezoekers trok als dit jaar. "Het Cobra Museum maakt een veel meer afstandelijke indruk dan Museum JAN", vindt lokale kunstenaar Han Sinke.

Amanda ten Cate, een Amstelveense museumliefhebber, voelt dit ook zo. De socialemediaberichten mogen wat haar betreft wat minder zakelijk en met meer beelden van kunstwerken. "Dan kunnen mensen direct zien of het hun aanspreekt." Ook valt het haar op dat er op haar tijdlijn zelden berichten over tentoonstellingen van het Cobra voorbijkomen. 

"Er is vraag genoeg"

Woes van Haaften, galerie Post Modern Collection

Woes van Haaften hoeft als 'incrowd' niet overspoeld te worden met reclame, maar hij kan zich voorstellen dat dit anderen wel kan triggeren om een tentoonstelling te bezoeken. De galeriehouder pleit voor 'meer mooie, hippe, eigentijdse dingen' en 'Amsterdamse vibes' in de stad, zodat meer mensen hun dagjes uit in Amstelveen plannen. Net als hij zijn veel van zijn creatieve vrienden verhuisd van Amsterdam naar Amstelveen: "Er is vraag genoeg."

Ook Han hamert op het eigentijdse, maar dan in het museum zelf: "Cobra was een beweging die destijds vernieuwend was en daar liggen ook kansen om een meer eigentijds aanbod te bieden." Hij zou in het Cobra Museum een gevarieerd en wisselend programma willen zien, waarbij meer ruimte is voor publieksparticipatie en samenwerkingen met andere partijen. 

"Je stimuleert elkaars publiek om ook naar andere kunstdisciplines te gaan"

Gerard Lohuis, directeur van Poppodium P60

Een voorbeeld van een bestaande samenwerking is die van het Cobra Museum en Poppodium P60 Amstelveen, waarbij beeldende kunst en muziek gecombineerd wordt. "Daar komen mooie nieuwe dingen uit voort", vertelt Gerard Lohuis, directeur van Poppodium P60. "Je stimuleert elkaars publiek om ook naar andere kunstdisciplines te gaan."

Ook anderen staan open voor samenwerkingen. DAY Foodbar had afgelopen zomer nog een combinatie-deal, waarbij museumbezoekers een glas cava bij hen konden drinken. En ook galerie Post Modern Collection ziet een samenwerking wel zitten: "Het zou mooi zijn als er nog meer uitwisselingen tussen galerieën en musea komen", vertelt galeriehouder Woes.

Uit onderzoek blijkt dat veel bezoekers van het museum in Amstelveen parkeren en vaak nog even gaan winkelen of eten in het Stadshart. Dit zou de economie in Amstelveen in 2021 3,8 miljoen euro en in 2022 van 1,5 miljoen euro hebben opgebracht. De subsidie van de gemeente is al van deze bedragen afgetrokken. 

"Meestal komen ze even bij ons lunchen", vertelt een medewerker van Restaurant Popov in Amstelveen. "En dan gaan ze daarna naar het Cobra Museum." Het behoud van het Cobra Museum is voor deze zaken dan ook van groot belang. 

Louis la Rooy, voormalig Amstelveens glaskunstenaar, denkt dat het Cobra Museum niet veel meer kan doen dan interessante tentoonstellingen presenteren. Wel noemt hij een andere mogelijke samenwerking: "Wellicht betere parkeergelegenheid die gratis is als je het parkeerticket inlevert bij de balie van het museum." 

Tekst gaat verder onder de foto van het Stadshart in Amstelveen.

Foto: NH Media

Het museum kan er hoe dan ook niet aan ontkomen om veranderingen door te voeren om financieel verlies te voorkomen. De gemeente schrok zich eerder dit jaar een hoedje toen het museum een verlies van 700.000 euro over 2023 voorspelde. Het college van Burgemeester en Wethouders stelde voor om de jaarlijkse subsidie van 1,2 miljoen euro aan het Cobra stop te zetten.

Laatste kans

Na veel twijfels besloot de gemeente het Cobra Museum met een subsidie van 1,4 miljoen euro toch te redden. Daarnaast hebben Quote-leden Cor van Zadelhoff en Marius Touwen allebei een lening van vijf ton beschikbaar hebben gesteld. "Iedereen weet dat dit de laatste kans is", vertelde wethouder Herbert Raat aan NH. "Dan weten we dat we alles geprobeerd hebben."

💬 Wil je iets kwijt?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]

Lees ook