Ga naar Content

Schepenspits op Noordhollandsch Kanaal door dichte sluizen Amsterdam

De hoge waterstanden zorgen voor grote drukte op het Noordhollandsch Kanaal. De Oranjesluizen in het IJ bij Amsterdam zijn gesloten, waardoor er voor grote binnenvaartschepen niets anders op zit dan om te varen. "Dat kan via het zuiden, via de IJssel, maar voor veel schepen is de route via Den Helder het handigst."

Foto: Foto: Schuttevaer / Jackelien Stam

Overal staat het water hoog. In de duinen, langs het Markermeer, maar ook in Amsterdam. Daar zijn de Oranjesluizen een paar dagen geleden dichtgegaan. Inmiddels wordt via de sluizen wel water gespuid, maar voor schepen blijven ze nog tot zeker woensdag gesloten.

Lees ook

Door de sluiting van de belangrijke vaarroute liggen veel binnenvaartschepen stil. Wie kan, vaart om. Het oude, trouwe kanaal uit 1824 blijkt een populair alternatief. "We vragen als binnenvaart om begrip", zegt Andries de Weerd van branchevereniging Schuttevaer tegen mediapartner Streekstad Centraal.

De route loopt via het Markermeer en het IJsselmeer naar de Waddenzee en Den Helder. Daar staan de sluizen wel open. Het 200 jaar oude kanaal levert dan weer een goede verbinding van Den Helder naar Amsterdam. "En van Amsterdam naar Den Helder", vult De Weerd aan. En dus gaan de schepen dwars door Alkmaar, onder de Leeghwaterbrug door en langs het pontje van Akersloot. 

Negentig meter lang

Ook de brug van Schoorldam gaat vaker open en dicht. "Ja, je hebt langere brugopeningen, het blijft de hele dag druk. Er varen ook grotere schepen dan normaal. Tot wel 90 meter lang."

Voor het verkeer kan dat natuurlijk best vervelend zijn, begrijpt De Weerd. Maar het is een kwestie van overmacht. "De spullen moeten ook op tijd in de fabrieken zijn, daar moeten we als binnenvaart ook rekening mee houden." Zodra de waterstanden zakken, is de vaarroute over Amsterdam weer toegankelijk en keert de rust op het kanaal terug.

Lees ook