Ga naar Content

Renovaties in Borneostraat: onafgemaakte plafonds drijven Agnes tot wanhoop

Agnes en haar man koken bijna over van frustratie. Na drie jaar daklekkages in hun huurappartement aan de Borneostraat in Beverwijk, zouden alle problemen deze maand na een grote renovatie worden verholpen. Maar nu de hele verbouwing klaar zou moeten zijn, zitten zij toch nog met drie onafgemaakte plafonds. En dat heeft vervelende gevolgen. Voor Agnes is de maat vol. 

Foto: NH Media

“Wij proberen ons leven ook gewoon te plannen”, zegt Agnes vol frustratie. “Ik ben zzp’er, mijn man werkt hard. We hadden deze week vrij genomen om te schilderen, te klussen en onze spullen weer hierheen te verhuizen. Maar nu kan dat allemaal niet. Eind van deze maand zou ik aan mijn knie geopereerd worden, daarna moet ik wekenlang herstellen. Dus dat moet ik uitstellen.”

Vorige week was de maat vol. Woningcorporatie Pré Wonen is namelijk op dit moment verschillende woonblokken in de Indische buurt in Beverwijk aan het renoveren. Dat was nodig ook, de appartementen zijn eigenlijk al jaren aan renovatie of vervanging toe.

Lekkages

Ook Agnes en haar man, die op de bovenste verdieping van het complex wonen, hadden vaak last van lekkage door het oude dak. Maar Pré Wonen deed er volgens het stel niet echt iets aan, ook omdat de appartementen al lang op de nominatie stonden om gerenoveerd te worden.

Die renovatie begon afgelopen december. Agnes en haar man wonen tijdelijk ergens anders vlakbij en vanaf vorige week zouden ze weer in hun vernieuwde appartement kunnen om de boel weer woonklaar te maken. Maar dat ging anders.

"Ze zeggen dat ze volgende week terugkomen, maar wie garandeert dat ze het dan wel goed komen maken!?"

Agnes

Op het plafond van drie verschillende kamers zaten vorige week nog steeds lekkageplekken. Die plafonddelen, de stroken langs het raam, moesten nog worden vervangen. Dat zou eerder in januari al gebeuren, maar werd uitgesteld tot vorige week dinsdag.

Toen kwam een werker van KBK, de aannemer die Pré Wonen in de arm heeft genomen voor de verbouwing. Die sloopte de lekke plafondstroken eruit, maar kwam toen tot de conclusie dat het hem niet alleen ging lukken om de vervangende delen te plaatsen.

Tekst loopt door onder de foto van één van de onafgemaakt achtergelaten plafonds.

Hij ging en liet de plafonddelen beneden staan, drie etages lager. En toen kwam het bericht: 'We komen 29 januari terug.' Volgende week maandag dus. Agnes: “Dat zeggen ze, maar wie garandeert dat ze het dan wel goed komen maken?”

Bovendien hielden ze nog een nare nasmaak over aan het bezoek van de werkman: door op een nieuwe vensterbank te staan, brak hij een stukje af. En bij het werk losgekomen gruis en steentjes schoof hij in een hoekje onder het zeil. Toen hadden Agnes en haar man er genoeg van.

'We kunnen het zelf doen, maar dat mag niet'

Het vertrouwen in Pré Wonen was het stel al een beetje kwijt. “Als ik nog één keer hoor: ‘We snappen dat het vervelend is’ of ‘helaas kan het niet eerder’, word ik gek”, zeggen ze.

Ondertussen kunnen Agnes en haar man niets zelf doen. Sterker nog, ze mogen dat niet: “We willen best zelf klussen. Dat kunnen we ook goed, maar als er dan lekkages komen, of er iets gerepareerd moet worden, is het helemaal voor eigen rekening. Dat risico willen we niet nemen.” Maar daar zitten ze dan, met hun vrije dagen.  

Wat Agnes nog het ergste vindt: "Nu moet ik nog een paar keer 'nee' verkopen tegen de klanten van mijn schoonmaakbedrijf." Ze wil zich zelfs tegenover hen verontschuldigen: "Want nu hebben zij hetzelfde: ze rekenen op mij, maar ik moet de afspraken verzetten. Gelukkig is iedereen heel begripvol."

Overigens wil het stel de andere aannemer van de verbouwing, BAM Bouw en Techniek een pluim geven. “Dat mag heel duidelijk in je stuk: die hebben de kozijnen en deuren bijvoorbeeld netjes gemaakt en alles wat ze deden uitstekend gecommuniceerd.”

'Het heeft geholpen'

Om toch een schijnwerper op de zaak te zetten, bellen ze maar naar NH. Na vragen aan Pré Wonen en KBK van de verslaggever gisterochtend, raakt de boel in een stroomversnelling. “Hey, ik weet niet wat je gedaan hebt”, appt Agnes, “maar het heeft geholpen: ze komen de boel morgen repareren.” Haar man vult aan: "Ik heb wel tegen ze gezegd: jammer dat het ineens wel kan als we de media erbij halen."

Vanochtend reageerde Pré Wonen als volgt: "We zijn bekend met het verhaal over het plafond. Gisteren zijn een collega van Pré Wonen en een monteur van onze aannemer bij de bewoners langs geweest. Zij hebben hen hier uitgebreid over gesproken. Afgesproken is dat onze aannemer vandaag de nieuwe plafondplaten plaatst."

"Pré Wonen erkent dat voor en na het renovatietraject zaken fout zijn gegaan, waardoor de bewoners hinder (hebben) ervaren. Dat betreuren wij zeer. We doen ons uiterste best om dit zo snel en goed mogelijk op te lossen voor de bewoners."

NB: De reactie van Pré Wonen is op 24 januari om 11.40 uur toegevoegd, zoals voor dat tijdstip in het artikel werd aangekondigd.

Lees meer over de Indische buurt: