Meerdere bewoners uit Amstelveen en omgeving zijn gisteren opgelicht met een babbeltruc. Bij een van die pogingen deed een oplichter zich voor als wijkagent om het vertrouwen van het slachtoffer te winnen.
Een van de babbeltrucs startte vrij gebruikelijk, maar eindigde bijzonder, blijkt uit een post van de Amstelveense politie op Instagram. Het doelwit kreeg iemand aan de lijn die zich voorstelde als bankmedewerker. De 'bankmedewerker' legde uit dat een transactie op de rekening van de gedupeerde moest worden gecontroleerd.
Truc oplichter
De oplichter liet het slachtoffer de pincode inspreken, om zogenaamd de bijbehorende pinpassen te blokkeren. Vervolgens werd uitgelegd dat een andere bankmedewerker de passen zou ophalen. Om extra vertrouwen te wekken, werd het slachtoffer verteld dat ook de politie nog even contact zou opnemen.
Dat gebeurde, want niet veel later werd het slachtoffer gebeld door een zogenaamde wijkagent. De oplichter had zich goed voorbereid, want die kende zelfs de naam van de desbetreffende agent.
Oplichters imiteren politiemensen om bij hun doelwitten meer vertrouwen te wekken, zegt Tanja van Wijngaarde, woordvoerder van de Fraudehelpdesk. Vaak gaan ze daar pas toe over als ze twijfel bij hun slachtoffer bespeuren. "Het gebeurt te veel, regelmatig", vertelt een woordvoerder van de Fraudehelpdesk aan NH.
De politie van Amstelveen roept op om alert te zijn op de theatrale acties van de oplichters.
💬 Wil je iets kwijt?
- Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Amstelveen en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.
- Whatsapp ons op 06 30 09 30 03
- Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Amstelland
- Mail ons jouw tips, verhalen, foto’s en filmpjes naar [email protected]
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]