Ga naar Content

Aannemers Oranje Loper willen compensatie omdat gemeente project versobert

Meerdere aannemers die aan het project de Oranje Loper werken zijn niet te spreken over de aanpassingen van de plannen. Het stadsbestuur wil zeven bruggen namelijk niet meer - zoals eerder afgesproken - vernieuwen, maar renoveren. De aannemers willen daarom geld zien. 

Foto: AT5

Dat blijkt uit een brief van wethouder Melanie van der Horst aan de gemeenteraad. Ze schrijft dat de 'verandering van scope heeft geleid tot verzoeken voor compensatie vanuit de betrokken aannemers voor bruggen en straten'. 

Gesprekken

"Hierover vinden gesprekken plaats om tot een voor beide partijen een aanvaardbare oplossing te komen", schrijft Van der Horst. "Maar het kan zijn dat dat niet lukt."

Ook bestaat het risico dat prijsaanbiedingen van verschillende delen van de werkzaamheden te hoog uitvallen om te kunnen gunnen. Voor de vernieuwing van brug 117 en volledige herinrichting van het kruispunt Marnixstraat/Rozengracht is inmiddels een aanbieding gedaan.

"Als er geen overeenstemming wordt bereikt, zou er opnieuw moeten worden aanbesteed"

Melanie van der Horst - wethouder Verkeer

"Over deze aanbieding wordt de komende tijd overlegd", schrijft Van der Horst. "Als er geen overeenstemming wordt bereikt, zou er opnieuw moeten worden aanbesteed. Dit heeft grote gevolgen voor de planning van de start van de werkzaamheden in september 2024 en voor de kosten."

Fietsstraten

De Raadhuisstraat, Westermarkt en Rozengracht worden in de nieuwe plannen zogeheten fietsstraten. Dat betekent dat fietsers er meer ruimte krijgen en auto's in theorie 'te gast' zijn. Van der Horst spreekt van 'een grote verbetering voor de verkeersveiligheid'. Overigens is er vanuit bijvoorbeeld de fietsersbond in het verleden wel kritiek geweest op de invoering van fietsstraten.

Volgens de wethouder past het veranderen van de plannen 'bij het duurzaamheidsbeleid van de gemeente'. Het zou namelijk een stuk duurzamer zijn om zeven van de negen bruggen te renoveren in plaats van ze volledig te vernieuwen. Datzelfde geldt volgens haar voor de aanpassingen aan straten die gedaan worden in plaats van volledige herinrichtingen van die straten. Van der Horst stelt dat er nu 'significant minder nieuwe materialen gebruikt worden'.

Er vielen in totaal negen bruggen onder het project. De brug over de Lijnbaansgracht (brug 117) bleek anders dan zeven bruggen wel vernieuwd te moeten worden. De brug over de Da Costakade (brug 108) wordt vernieuwd, maar niet als onderdeel van dit project meer.

 Dat het project waarschijnlijk versoberd zou worden bleek deze zomer al uit onderzoek van onder meer de Technische Universiteit (TU) Delft. De wethouder zei toen dat er nog wel een nieuw plan gemaakt moet worden, dat plan is vandaag verstuurd en ziet er zo uit: 

Project de Oranje loper

  • Volledige vernieuwing van één brug (brug 117, de brug over de Lijnbaansgracht)
  • Uitvoeren van levensduurverlengende renovatiewerkzaamheden aan zeven vaste bruggen (de
    bruggen over de Admiralengracht, de Bilderdijkgracht, de Singelgracht, de Prinsengracht, de
    Keizersgracht, de Herengracht en het Singel) op de corridor Oranje Loper
  • Volledige herinrichting van het kruispunt Marnixstraat/Rozengracht inclusief spoorvervanging
    (vanwege einde levensduur)
  • Spoorvervangingen in de De Clercqstraat, de Raadhuisstraat en Westermarkt (vanwege einde
    levensduur)
  • Volledige herinrichting van het kruispunt Admiraal de Ruijterweg/Jan Evertsenstraat
  • Verbetering van (delen van) de straten De Clercqstraat, de Jan Evertsenstraat en de blackspot
    Admiraal de Ruijterweg, Kruispunt Marnixstraat/Rozengracht, Raadhuisstraat, Westermarkt
    en Rozengracht
  • Terugleggen van kabels en leidingen van de hulpbruggen naar de gerenoveerde bruggen en
    vernieuwde brug, alsmede vernieuwen van kabels en leidingen in de straten
  • Het verwijderen van acht hulpbruggen

 De gemeenteraad kan zich er op 24 april tijdens een gemeenteraadsvergadering er nog wel over uitspreken.