Ga naar Content

Schiphol zuivert lucht op platform, medewerkers sceptisch: "Dit is een lapmiddel"

Schiphol en KLM krijgen stevige kritiek van hun medewerkers vanwege de gebrekkige bescherming tegen de schadelijke uitstoot van vliegtuigen. Ondanks eerdere waarschuwingen van de Nederlandse arbeidsinspectie en de recent geïntroduceerde zuiveringsinstallatie, blijven platformmedewerkers zoals Jaap van den Berg en Erick van der Veen bezorgd over hun gezondheid en die van hun collega's.

Platformmedewerker Jaap van den Berg van KLM maakt zich zorgen over de ultrafijnstof op zijn werkplek - Foto: NH Media

De Nederlandse Arbeidsinspectie concludeerde vorig jaar al dat Schiphol jarenlang te weinig heeft gedaan om haar personeel te beschermen tegen kankerverwekkende uitstoot van vliegtuigen. En ook begin dit jaar luidde de arbeidsinspectie weer de noodklok: nog steeds zou personeel te vaak in de straal van de vliegtuigmotoren staan. 

Jetblast

Als platformmedewerker bevindt Jaap van den Berg zich veel tussen de vliegtuigen, en dus ademt hij de uitstoot met kankerverwekkende stoffen in. Hij maakt zich grote zorgen over de risico's voor de gezondheid van zijn collega's.

"Als de vliegtuigen hier het platform verlaten, worden ze de baan opgeduwd en moeten ze opgestart worden. Dat gebeurt over het algemeen recht in ons gezicht. Waardoor we dus recht in die ultrafijnstof staan, dat is natuurlijk heel slecht voor onze gezondheid."

Bekijk hier de beelden die Jaap zelf maakte tijdens zijn werk tussen de vliegtuigen:

Platformmedewerker Jaap van den Berg maakt zich grote zorgen over de ultrafijnstof in de lucht op zijn werkplek - NH Nieuws

"Mijn zorgen zijn dat je er kanker van kan krijgen, of hart- en vaatziekten", vertelt Jaap. Hij is niet de enige, vertelt hij. Ook zijn collega's maken zich zorgen. Sommigen nemen deel aan werkgroepen over ultrafijnstof en zitten in de vakbond. 

Zelf heeft hij nog geen fysieke klachten gehad. "Ik heb wel collega's wel dood zien gaan, letterlijk. Aan longkanker of wat voor kanker dan ook, of hartklachten."

Kanker

Zijn collega Erick van der Veen werkte 36 jaar op de E-pier en is net met pensioen. "Mijn grootste zorg is dat Schiphol en de luchtvaartmaatschappij er nu te lang over doen om actie te ondernemen. De veiligheid en gezondheid van mijn collega’s baren me grote zorgen."

Uit het team van Jaap en Erick kregen twee collega's onlangs te horen dat ze kanker hebben. En dat was een schok voor beide. 

De gepensioneerde Erick van der Veen tijdens zijn werk als platformmedewerker bij KLM - Foto: Erick van der Veen

De gepensioneerde Erick besloot, toen hij dit nieuws hoorde, om zichzelf te laten checken bij de huisarts. "Ik laat een volledig onderzoek uitvoeren naar onderliggende kankercellen. Tot ik de uitslag krijg, leef ik in spanning."

Lucht zuiveren

Eerder deze maand startte Schiphol met een proef om ultrafijnstof op het platform uit de lucht te zuiveren. De zuiveringsinstallatie is naast de D-pier geplaatst, vlak bij Jaaps werk. 

De technologie om de lucht te zuiveren is nieuw en wereldwijd uniek. De technologie heeft zich al bewezen tijdens een eerdere proef in een brandweerkazerne bij de luchthaven. Toen kwam de reductie van ultrafijnstof in de lucht tijdens de proef uit op gemiddeld 75 procent. Nu wordt onderzocht hoe het werkt in de buitenlucht. 

Schiphol is niet ingegaan op het verzoek van NH om een bezoek te brengen aan de installatie en Schiphol en/of een expert hierover te interviewen. Tekst gaat verder onder de foto.

De luchtzuiveringsinstallatie op Schiphol waarmee wordt geprobeerd ultrafijnstof uit de lucht te zuiveren - Foto: Amsterdam Schiphol Airport

"We gaan voor een periode van twaalf maanden testen. Dit omdat we alle seizoenen mee willen nemen. Temperatuur, luchtvochtigheid en jaargetijden kunnen namelijk van invloed zijn. Wanneer er resultaten zijn om te delen, zullen we dat doen", laat een woordvoerder van Schiphol weten. 

"Schiphol noch KLM doet er voldoende aan om de ultrafijnstof snel aan te pakken"

Erick van der Veen

Jaap gelooft niet in de nieuwe technologie. "Dit is mensen voor de gek houden. Het is een lapmiddel", zegt Jaap van den Berg. "Je moet het gewoon aanpakken. En niet vliegtuigen in je gezicht laten opstarten en dan met een zuiveringsinstallatie het verminderen. Dat is natuurlijk waanzin."

Groene zone

Schiphol en KLM laten weten alles op alles te zetten om de werkomgeving te verbeteren en bezig te zijn met een plan om de vliegtuigmotoren op grotere afstand van medewerkers te laten opstarten.

"We werken ook hard aan de eisen die door de Arbeidsinspectie zijn gesteld, waaronder de groene zone rond de pieren (uiterlijk in 2027), waarbinnen motoren van vliegtuigen niet meer opstarten. Samen met de partners werken we aan nieuwe procedures om dit mogelijk te maken", zegt een woordvoerder van Schiphol. 

De mannen vinden dat het te lang duurt voordat er écht iets verandert op de luchthaven.  "Schiphol noch KLM doet er voldoende aan om de ultrafijnstof snel aan te pakken", zegt Erick van der Veen. 

Reactie KLM

KLM neemt de zorgen over blootstelling aan uitstoot, waaronder fijnstof en ultrafijnstof, op het platform en de gezondheid van collega's zeer serieus. Daarom hebben we de afgelopen jaren verschillende maatregelen genomen om blootstelling aan diesel- en vliegtuigmotoremissie op het platform te minimaliseren. Zo reduceren we het gebruik van de staarthulpmotor (APU), gebeurt het taxiën van vliegtuigen al zoveel mogelijk op één vliegtuigmotor en gaan we onverminderd door met elektrificatie van het grondmaterieel (nu 69 procent). Daarnaast zetten we ons, samen met de andere afhandelaren, Schiphol, de LVNL en de medezeggenschap, in voor het verder verbeteren van de werkomstandigheden op de luchthaven.

Voor wat betreft het idee vliegtuigen verder weg te slepen: ook daar werken we samen met Schiphol, de LVNL en andere sectorpartijen aan een plan om de blootstelling aan vliegtuigmotoremissie te minimaliseren door het opstarten van de vliegtuigmotoren op grotere afstand van medewerkers te laten plaatsvinden.

Dit vereist forse aanpassingen in de grondoperatie op Schiphol waarbij vliegtuigbewegingen op de grond veilig kunnen plaatsvinden en tegelijkertijd de blootstelling aan vliegtuigmotoremissie geminimaliseerd wordt. Deze aanpassingen worden in lijn met de eisen van de Nederlandse Arbeidsinspectie gefaseerd geïntroduceerd.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]