Ga naar Content

Noemi, Paula en Laura dupe van onbetrouwbare keukenboer: wat zijn hun rechten?

Noemi, Paula en de schoonouders van Laura kochten een keuken bij dezelfde zaak in Heerhugowaard, maar dat bleek een totale miskoop. Verschillende onderdelen werden niet geleverd of verkeerd gemonteerd en de keukenboer komt zijn afspraken niet na. Wat zijn dan je rechten als consument?

Afbeelding ter illustratie - Foto: Adobe stock

Noemi uit Heerhugowaard kocht anderhalf jaar geleden voor ruim 20.000 euro een keuken bij een zaak aan de Middenweg in Heerhugowaard. Haar keuken werd maar deels geleverd en verkeerd gemonteerd. 

Ook Paula heeft daar een dure keuken gekocht. Niet alleen wacht ze al bijna twee jaar op een vaatwasser, ook met het geleverde materiaal is van alles mis. "Het aanrechtblad is verkeerd gemonteerd, frontjes van de keukenkastjes zetten al na een paar maanden uit en ga zo maar door. Het is eigenlijk te veel om op te noemen."

Eraan onderdoor

De schoonouders van Laura kochten een jaar geleden een keuken in de Waardse zaak. Voor 16.000 euro kregen ook zij een incomplete keuken, die op verschillende plekken schots en scheef is. "Ze zijn op leeftijd en gaan er echt aan onderdoor", vertelt Laura. "Er zouden nog nieuwe onderdelen komen, maar we krijgen al weken geen contact meer."

Tekst gaat verder na video:

Schoonouders Laura opgelicht door keukenboer uit Heerhugowaard - Frank Veenhof/NH

Tot nu toe hebben zeker 20 andere gedupeerden zich gemeld met soortgelijke klachten.  Opmerkelijk, want de winkel heeft een CBW-keurmerk. Een garantieregeling die de consument extra goed zou moeten beschermen. Hoe waterdicht is dat? Op de website van de zaak staat het keurmerk namelijk wel vermeld, maar op de pagina van De Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) is de keukenzaak niet (meer) terug te vinden. 

Keurmerk-pauze

Als Paula de eigenaar daar per mail op attendeert, krijgt ze tot haar verbazing ineens een bericht terug. Hij stelt dat het keurmerk tijdelijk is ingetrokken tot de winkel weer opengaat. 'De werkzaamheden van de winkel zijn niet beëindigd. CBW heeft aangegeven dat als de winkel weer opengaat, de vermelding weer terug op de website komt.'

Mag dat?

Kan dat keurmerk zomaar worden ingetrokken? Nee, stelt Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. "Dat is helemaal niet relevant. Klanten hebben destijds onder die voorwaarde de overeenkomst getekend. Dus je hebt als consument sowieso nog rechten." 

Bij de aankoop van een keuken bij een CBW-erkende winkel heb je altijd een fabrieks- of verkopersgarantie, stelt Spierenburg. Als de koper niets doet met je klachten, heeft de Consumentenbond een paar tips. "Stuur de winkel een aangetekende brief waarin je hen in gebreke stelt. Geef aan dat je nog iets tegoed hebt en biedt de verkoper een redelijk termijn het alsnog in orde te maken."

Doet de verkoper dat niet, dan kun je de overeenkomst volgens Spierenburg ontbinden. "Juridisch gezien zou je dan het hele bedrag of een deel daarvan kunnen terugvorderen."

Maar als Paula bij de CBW aanklopt, loopt ze naar eigen zeggen weer tegen een muur op. Zolang de winkel niet failliet is verklaard kan de brancheorganisatie niets voor haar en andere gedupeerden te kunnen betekenen, blijkt uit de mailwisseling.

Inactief, niet failliet

'Na onderzoek is gebleken dat de winkel gesloten is. Wanneer de ondernemer niet meer actief is in de branche, kunt u geen geschil meer aanhangig maken. CBW-erkend kan niets voor u doen. De winkel is niet failliet verklaard en wij hebben (nog) geen informatie ontvangen over het pand en openstaande rekeningen. U kunt daarom nu nog geen gebruik maken van onze regelingen.'

Gaat een CBW-erkende winkel failliet? Dan krijg je niet je geld terug, maar heb je wel recht op een vervangende koop. 'Helaas moet u geduld hebben of een jurist inschakelen', is waar Paula en ook de rest het voor nu mee moeten doen. "Eigenlijk is dat keurmerk dus een gewassen neus", reageert ze. "Je hebt er niet zo veel aan als consument met problemen. Het enige dat ze doen is de klacht doorzetten naar de eigenaar, maar die doet toch maar wat hij wil."

Dagvaarding

Noemi heeft geen zin om op een faillissement te wachten en heeft de eigenaar inmiddels gedagvaard. Omdat hij om uitstel heeft gevraagd, dient die zaak niet in mei (zoals NH eerder schreef), maar eind juli.

Lees ook