Ga naar Content

Piloten meldden vaker 'mayday' op Schiphol

Op Schiphol hebben in het eerste kwartaal van 2024 meer vliegtuigen in nood een voorzorgslanding moeten maken dan afgelopen jaren. Dat blijkt uit cijfers over het aantal mayday-meldingen die NH opvroeg bij Luchtverkeersleiding Nederland. 

Foto: NH Media

In de eerste drie maanden van dit jaar waren er opvallend veel mayday-meldingen: zes keer vroeg een piloot om een landing te maken vanwege een noodsituatie. Piloten geven alleen mayday-noodmeldingen wanneer de situatie kritiek is en zij niet verder willen vliegen met het toestel. 

In 2022 waren er in totaal acht meldingen en in 2023 negen. In 2024 staat de teller in totaal nu al op acht meldingen. "Over de afgelopen jaren zien we geen significante toename in het aantal mayday-meldingen", laat een woordvoerder van Luchtverkeersleiding Nederland weten. "Of het een trend is die zich doorzet, moet nog blijken."

Waar in 2018 en 2019 zes keer per jaar werd gemeld, was het aantal meldingen in 2020 iets hoger: acht keer, en 2021 werd negen keer 'mayday, mayday, mayday' bij de toren gemeld. 

Tussenlandingen

Over de aard van de meldingen kan Luchtverkeersleiding Nederland niets zeggen. NH ziet in haar eigen berichtgeving dat het gaat om vliegtuigen van verschillende luchtvaartmaatschappijen. In veel gevallen waren de vliegtuigen onderweg naar een andere bestemming en maakten zij een tussenlanding op Schiphol. 

Op 8 februari maakte een Boeing 747-400 van One Air die met vracht onderweg was van Londen Heathrow naar Hong Kong een tussenlanding op Schiphol vanwege een probleem met het elektrische systeem. Op 14 februari maakte een Airbus A330 van Sunclass Airlines een tussenlanding op Schiphol door technische problemen

Lees ook

Vaak wordt er gesproken over een 'technisch mankement' en dat nog verder onderzocht moet worden wat er nu precies aan de hand was. Soms worden er iets meer details bekend: zo landde er op 13 mei een vliegtuig van British Airways op Schiphol na een noodmelding vanwege rook in de cockpit

Verklaringen

Het is gissen naar de verklaringen voor de toename in 2024 omdat bij veel vluchten de aard van de melding niet duidelijk is. Mayday-meldingen zijn denkbaar in verschillende situaties, zoals bij een ordeverstorende passagier of een zwaar technisch mankement aan het vliegtuig.

"Een piloot doet een mayday-melding bij de luchtverkeersleiding en vraagt daarmee om uit voorzorg of zo snel mogelijk te landen. De luchtverkeersleiding zorgt ervoor dat dit op een veilige manier gebeurt", legt een woordvoerder van de luchtverkeersleiding uit. "Over de aard van de melding kunnen wij geen uitspraak doen."

"Zolang je niet weet wat voor meldingen het waren, kun je er nog niet veel over zeggen. Tenzij het allemaal Boeing-vliegtuigen zijn, of allemaal vliegtuigen met hetzelfde mankement", meent luchtvaartexpert Joris Melkert. "Maar procentueel is het aantal meldingen nog steeds heel weinig."

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]