Ga naar Content

Automobilisten raken spoor bijster door tijdelijke afzetting bij station Haarlem

Sinds afgelopen maandag hebben automobilisten in Haarlem aan de noordkant van het station plots te maken met afgezette rijstroken. Het is een proef van de gemeente die tot eind deze maand duurt. Hoe gaan de automobilisten hier, na enkele dagen wennen, mee om? "Het was de eerste dag wel echt chaos, ja."

Afgezette rijrichtingen aan de achterzijde van station Haarlem - Foto: NH Media/Maikel Ineke

Best een unicum: op een doordeweekse middag, aan de achterkant van station Haarlem is bijna een half uur lang geen enkele claxon te horen. Dat komt niet vaak voor aan de rand van de N200, die parallel aan het spoor de Haarlemse binnenstad doorkruist. Op de plek waar voetgangers, fietsers en automobilisten samenkomen, ontstaan meer dan gemiddeld chaotische situaties. Gewoonlijk voelt wel om de tien minuten een automobilist de behoefte om te toeteren. 

Toegegeven, vrijdag is bepaald niet de drukste dag van de week qua autoverkeer. De situatie aan de achterkant van het station voelt relatief rustig aan. Sinds afgelopen maandag heeft de gemeente als test twee rijstroken in het stationsgebied afgesloten.

Automobilisten vanaf de Kennemerbrug kunnen niet meer rechts afslaan naar het Staten Bolwerk. En automobilisten vanaf het Staten Bolwerk mogen niet meer links afslaan richting de Kennemerbrug. 

Tekst gaat door onder de foto.

Een automobilist omzeilt de afzetting en rijdt toch van de Kennemerbrug richting Staten Bolwerk - Foto: NH Media/Maikel Ineke

Het terras van horecagelegenheid Locael, gevestigd aan de noordzijde van het station, biedt uitzicht op de kruising waar de twee rijstroken zijn afgesloten. "Ik vind het nog wel wat chaotisch", vertelt een serveerster, "maar dat komt vooral door alles wat op de weg is gezet."

De betreffende twee rijstroken zijn afgezet met hekken, paaltjes en betonblokken. Omdat de rijstroken zijn afgezet voor één rijrichting en niet voor alle rijrichtingen, is de blokkade niet waterdicht.

Afzetting omzeilen

Het gevolg is dat om de zoveel tijd een automobilist de afzetting negeert en toch de verboden rijrichting op rijdt. Dat gebeurt bijvoorbeeld op vrijdagmiddag rond 13.00 uur. Een automobilist komt vanaf het Staten Bolwerk, uit de richting van Bloemendaal. De bestuurder mag daar alleen rechtdoor, richting de Prinsenbrug. De automobilist kiest ervoor om tóch linksaf af te slaan, richting de Kennemerbrug en de Schoterweg.

Daar is de situatie niet op berekend, want ondertussen heeft ook het tegemoetkomende verkeer vanaf de Prinsenbrug groen licht. Het gevolg is dat de automobilist vol op de rem moet. De auto's erachter die rechtdoor willen, moeten ook op de rem. Gevolg: een opstopping. En uiteindelijk toch getoeter.

Tekst gaat door onder de foto.

Een auto rijdt linksaf waar dat niet mag; tegemoetkomend verkeer heeft ondertussen ook groen licht - Foto: NH Media/Maikel Ineke

Is het onwil of onwetendheid? De afzettingen waren er afgelopen maandag plotseling, zonder aankondiging. In dat opzicht is het niet ondenkbaar dat sommige automobilisten in de war zijn en een fout begaan, zeker omdat navigatiesoftware nog geen rekening houdt met de omleiding.

Ook treinreizigers moeten even wennen. Terwijl ze het station uitlopen, bellen ze met de automobilist die hen komt ophalen. Maar dan komen ze erachter dat de afgesproken kiss & ride-plek vanaf de Schoterweg niet met de auto te bereiken is. Vanaf de andere kant is die plek dan weer wel te bereiken. Verwarrend allemaal.

Chaos op eerste dag

Op het Frans Halsplein staan de eerste afzettingen die voorkomen dat auto's vanaf de Kennemerbrug richting station rijden. Het personeel van de kiosk van B&B Bloemen zag de gevolgen. "De eerste dag was het wel echt chaos", vertelt een medewerker. "Maar nu valt het me eerlijk gezegd nog mee."

Tekst gaat door onder de foto.

De gemeente wil op termijn meer ruimte creëren voor fietsers in het stationsgebied - Foto: NH Media/Maikel Ineke

Als het aan zijn vrouwelijke collega ligt, dan blijft de situatie zo. "Ik woon aan de Schoterweg. Het is nu een stuk rustiger met auto's. Ik vind dat wel lekker zo." Onduidelijkheden zijn er wel nog, bij beide medewerkers. Kan de vrachtwagen met bloemen nog wel de kiosk bereiken? En hoeveel automobilisten gaan gebruikmaken van de sluiproute langs de krappe Schotersingel?

De gemeente gaat dat laatste zelf meten. De tijdelijke afzetting is bedoeld om uit te vinden welke andere routes automobilisten kiezen. En of die wegen daarop berekend zijn. Het grotere doel is om meer ruimte voor fietsers te creëren in het drukke gebied rond het station, bijvoorbeeld door een rijstrook voor automobilisten op te offeren.

Lees ook

Meer nieuws uit Haarlem e.o.?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlem en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Haarlem.

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]