Ga naar Content

Gaan momfluencers kinderen naar het noodlijdende Cobra trekken? Het museum denkt zelf van wel

Om meer kinderen naar het museum te krijgen wil het 'nieuwe' Amstelveense Museum Cobra gaan samenwerken met mommy influencers. Dat zijn moeders met kinderen die producten of diensten via hun socialmediakanalen aanprijzen. Hoe ziet het noodlijdende museum dat voor zich? 

Foto ter illustratie - Foto: ANP

De samenwerking met momfluencers is onderdeel van de nieuwe marketingstrategie, zo blijkt uit het toekomstplan dat het museum gisteren aan de Amstelveense raad presenteerde. Met dat plan hoopt het bestuur de gemeente ervan te overtuigen jaarlijks 1,4 miljoen euro subsidie over te maken naar de rekening van het museum. Want pas als die subsidie vaststaat, durven ook andere partijen financiële toezeggingen te doen. 

Lees ook

Het museum wil zich in de toekomst specifiek gaan richten op drie doelgroepen: gezinnen, de internationale gemeenschap van Amstelveen en op vijftigplussers. Afhankelijk van de tentoonstelling zo nu en dan ook op een doelgroep vanaf 35 jaar. "In het verleden werd op alles geschoten, nu brengen we meer focus aan", vertelt museumbestuurslid Carl Stal in gesprek met NH. 

Kinderen

De ambitie van het museum in nieuwe jasje om meer kinderen te trekken, is allerminst nieuw, erkent Stal en verwijst naar Atelier CoBrA op de eerste verdieping van het museum. Twee maal per week kunnen kinderen daar hun teken- en schildertechnieken oefenen. Stal: "We hebben een hele ruimte waar kinderen hun gang kunnen gaan."

'Cobra-kunst is bij uitstek geschikt om kinderen kennis te laten maken met kunst en musea', valt te lezen in het toekomstplan. Daarin citeert het museum ook niemand minder dan Pablo Picasso, die voor veel CoBra-kunstenaars een belangrijke inspiratiebron was. "Ik heb er mijn hele leven over gedaan om weer zo te tekenen als een kind."  

Museum in zwaar weer

Bekend was dat Museum Cobra - zoals het museum sinds deze maand heet - in zwaar weer verkeerde, maar in augustus vorig jaar bleek de financiële situatie zorgelijker dan gedacht. Nadat de gemeenteraad en een adviesraad negatief hadden geoordeeld over een reddingsplan, besloot wethouder Raat het museum toch 1,4 miljoen euro voor 2024 te geven. Dat deed hij nadat weldoeners en liefhebbers Cor van Zadelhoff en Marius Touwen elk een lening van vijf ton hadden toegezegd. Voorwaarde was wel dat het toenmalige bestuur zou opstappen en het nieuwe bestuur het over een andere boeg zou gooien.  

De permanente CoBra-tentoonstelling van het museum speelt een belangrijke rol in de ambitie van het museum om meer gezinnen, en dus kinderen over de vloer te krijgen. Door 'de educatieve rol van die tentoonstelling te versterken' moet het museum aantrekkelijker worden voor kinderen tot pak 'm beet 12 à 13 jaar. 

Samenwerkingen

Maar die kinderen komen niet op eigen houtje naar het museum. Wél met school of met hun ouders. En om die ouders te verleiden tot een bezoekje, wil het museum gaan samenwerken met tijdschriften en platformen als Ouders van Nu en Kek Mama. Maar dus óók met momfluencers.  

"We werken al met influencers", vertelt Stal, "maar dat zijn vaak influencers die een relatie hebben tot een expositie." Het idee om momfluencers in te zetten om het museum aan te prijzen is wel nieuw.

"Als er Amstelveense moeders zijn werken we daar graag mee samen"

Carl Stal, bestuurslid Museum Cobra

"Het is nog ambitie, dus we hebben nog niemand benaderd." Momfluencers genoeg, maar het museum hoopt ze dicht bij huis te vinden, omdat daar een aanzienlijk deel van de doelgroep woont. "Als er Amstelveense moeders zijn, werken we daar graag mee samen." 

Toch sluit het museum niet uit dat er ook deals met grotere namen met meer volgers en dus groter bereik worden gesloten. "We zouden het leuk vinden als de Bellinga's een keer langskomen", verwijst Stal naar de (omstreden) familie uit het Overijsselse Raalte met 700.000 volgers. "Maar we zijn bang dat we hen niet kunnen betalen." 

De familie Bellinga krijgt regelmatig kritiek omdat ze hun kinderen zouden gebruiken voor hun online verdienmodel. Daarmee zouden ze zich schuldig (kunnen) maken aan kinderarbeid, wordt wel beweerd. Ook sommige activiteiten die ze in hun vlogs met hun kinderen ondernemen worden bekritiseerd omdat die ongeschikt zouden zijn voor kinderen. Twee jaar geleden opende de overheid een meldpunt voor online kinderarbeid.

💬 Wil je iets kwijt?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]