Ga naar Content

Nieuwe datum geprikt voor ingebruikname Schiphols A-pier, die 1,4 miljard gaat kosten

Eigenlijk moest 'ie al in 2019 in gebruik worden genomen, maar door tegenslagen werd al snel duidelijk dat dat een veel te ambitieuze planning was. Nu mikt Schiphol voor de opening van de nieuwste pier, de zogeheten A-pier, op 2027. En niet onbelangrijk: het bouwproject valt met 1,4 miljard euro ruim twee keer duurder uit dan in 2018 verwacht. 

A-pier Schiphol in aanbouw - Foto: Schiphol

Rectificatie

In een eerdere versie van dit artikel werd gemeld dat de kosten voor de A-pier sinds 2018 zijn vervijfvoudigd, van 241 miljoen euro naar 1,393 miljard euro. Dit klopt niet, en moet een ruime verdubbeling zijn. Het aanvankelijk begrote bedrag was namelijk 600 miljoen euro. Wel had het aanvankelijk contract met Ballast Nedam/TAV een waarde van 241 miljoen euro, maar 'dat zijn niet de totale projectkosten' benadrukt een woordvoerder van Schiphol.

De oplevering van de A-pier staat gepland voor december 2026, maar omdat Schiphol daarna nog enkele maanden nodig heeft om de vleugel in te richten, staat de daadwerkelijke opening voor april 2027 gepland. 

"Oplevering in 2022 is écht onacceptabel", zei toenmalig directeur Luchthavenstrategie Pieter Cornelisse in 2015. Hij had toen goede hoop dat de nieuwe pier met acht gates in 2019 zou kunnen worden geopend. Maar in dat jaar zorgde 'gedoe rond de aanbesteding' volgens vastgoeddirecteur André van der Berg opnieuw voor een jaar vertraging

NH Nieuws ging in 2019 op bezoek bij de pier in aanbouw. Lees verder onder video.

Nieuwe A-pier Schiphol - NH Nieuws/Doron Sajet

"Het is duidelijk dat hoofdpijnproject A-pier verre van vlekkeloos is verlopen onder de vorige aannemer. Vertraging, kwaliteitsproblemen en een juridisch conflict, dat droeg allemaal niet bij aan de voortgang", zegt Schiphols huidige infrastructuur-baas Sybren Hahn. 

Dat er in de jaren na 2020 weinig schot in de zaak zat, had vooral te maken met een conflict Ballast Nedam TAV en Schiphol. De luchthaven duidde dat conflict in 2022 als 'een verschil van inzicht in het uitvoeringsontwerp', maar laat nu weten dat er 'veel kwaliteitsgebreken' aan het licht zijn gekomen. 

Brandwerende coating vervangen

Inmiddels is een deel van die gebreken door de nieuwe aannemers BAM, VolkerWessels en Heijmans verholpen. Een van die gebreken was een brandwerende coating die niet bestand bleek tegen weerinvloeden. Die moest dus worden vervangen, en dat ging om niet minder dan een totale lengte van 18 kilometer.

Het oorspronkelijke door aandeelhouders goedgekeurde bedrag voor de A-pier was 600 miljoen euro, laat een woordvoerder weten. Maar door de vertraging en het gesteggel is dat bedrag flink opgelopen. Inmiddels gaat de luchthaven uit van 1,393 miljard euro, een overschrijding van zo'n 800 miljoen euro en een ruime verdubbeling.

Acht gates en drie verdiepingen

De A-pier heeft met zijn 55.000 vierkante meter vloeroppervlak meer weg van een terminal dan van een pier, benadrukt Schiphol. De nieuwe pier krijgt acht gates - waarvan drie voor het grootste type vliegtuig - en drie verdiepingen, waardoor reizigers met verschillende statussen eenvoudig kunnen worden gescheiden. 

Daarmee voldoet Schiphol - dat uitgaat van een verdere groei van het aantal passagiers - aan de eisen die op piekmomenten aan reizigersstromen worden gesteld. Ook komen er securitylanes, marechausseeposten, winkels en horecavoorzieningen. Na de ingebruikname van de pier heeft Schiphol voldoende ruimte beschikbaar om andere pieren te vervangen, te vernieuwen en/of te verduurzamen, aldus de luchthaven. 

Recent stemden aandeelhouders van Schiphol 300 miljoen euro extra vrij te maken voor de bouw van de hypermoderne pier, maar dat geld moest wel worden geleend. Maatschappijen maken zich zorgen over de oplopende kosten, omdat zij vermoeden dat de tarieven die zij Schiphol betalen om gebruik te mogen maken van het vliegveld, veel hoger zullen uitvallen. 

Dat het financiële totaalplaatje van de A-Pier wordt meegewogen in de vaststelling van de nieuwe tarieven, daar is geen ontkomen aan, waarschuwt Schiphol-topman Robert Carsouw in het persbericht. Tegelijk probeert hij de maatschappijen gerust te stellen. "Het is goed om te benadrukken dat de invloed van individuele projecten op de tarieven echter maar zeer beperkt is."

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]