Ga naar Content

Vakantiedrukte barst los op Schiphol: dit kun je verwachten

Het belooft een drukke vliegzomer te worden. De luchthaven verwacht gemiddeld 69.000 vertrekkende reizigers per dag en op piekdagen zelfs tot zo'n 81.500 vakantiegangers. Hoewel dat veel meer reizigers zijn dan vorig jaar, wordt er door Schiphol geen chaos verwacht met wachtrijen en zoekgeraakte koffers. Toch zijn er wel wat maatregelen die je zelf kunt treffen om zorgeloos op vakantie te gaan. 

Foto: NH Media

De chaos van de zomer in 2022 staat bij veel reizigers in het geheugen gegrift. Maar die wachtrijen zullen we niet snel meer terugzien, belooft Schiphol. Vorig jaar verliep de zomervakantie al prima, en ook dit jaar wordt er een 'normale drukte' verwacht. 

Dat betekent niet dat er geen rijen zullen staan en je meteen kunt doorlopen bij de check-in, de securitycontrole of paspoortcontrole. Met in totaal 12,3 miljoen reizigers, zal Schiphol deze zomer behoorlijk vollopen. 

Tijdslot 

Daarom wordt aangeraden om van tevoren in te checken en een tijdslot te boeken voor de securitycontrole. Wanneer het niet meer lukt om een slot te boeken, betekent dit dat deze zijn vergeven en dat je in de reguliere rij komt te staan. 

Hoe lang je nu van tevoren aanwezig moet zijn? Schiphol adviseert reizigers om de tijd die de luchtvaartmaatschappij aangeeft aan te houden. Over het algemeen is dat 2 uur van tevoren voor Europese vluchten en 3 uur voor intercontinentale vluchten. 

Bagage eerder afgeven 

Sinds een aantal jaar is het op Schiphol mogelijk om op parkeerplaats P3 de koffers al af te geven en in te checken. Dit geldt voor reizigers die vliegen met KLM, Transavia of TUI. 

Vakantiegangers die vliegen met easyJet kunnen tijd besparen in de vroege ochtend door gebruik te maken van de 'Twilight Bag Drop service'. Zij kunnen, als hun vlucht vóór 8.00 uur ‘s ochtends vanaf Schiphol vertrekt, hun ruimbagage een avond van tevoren al afgeven.

Geen lintjes en stickers

Niets vervelender dan een koffer die niet aankomt op bestemming. Wie de kans zo groot mogelijk wil maken dat de ingecheckte bagage de bestemming daadwerkelijk bereikt, verwijdert oude stickers met streepjescodes of bagagelabels, en hangt geen sjaaltjes of lintjes aan de koffer. 

Lees ook

Deze aanhangsels kunnen vast komen te zitten in het bagagesysteem. Je koffer kun je beter herkenbaar maken met opvallende stickers (zonder streepjescode dus). Tassen met losse elementen kun je daarom ook beter inchecken bij de odd side luggage, want ook deze kunnen vast komen te zitten in het bagagesysteem. 

Terug van vakantie

Mocht je weer terugkomen van je vakantiebestemming en moeten wachten op je koffer, kun je ook daar op langere wachttijden rekenen. Schiphol vertelt je tegenwoordig wél via schermen hoe lang het nog duurt voordat jouw koffer op de bagageband is.

Aan de wachttijd doet het overigens niets, maar aan het verwachtingsmanagement wellicht wel. De technologie maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en moet steeds slimmer en nauwkeuriger worden. 

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]