Ga naar Content

Computerstoring van vrijdag heeft KLM zo'n tien miljoen euro gekost

De exacte schadepost is nog niet bekend, maar Air France-KLM schat dat de computerstoring van vorige week het bedrijf zo'n tien miljoen euro heeft gekost. Door de storing moest KLM op Schiphol tientallen retourvluchten schrappen. 

Foto: Inter Visual Studio

Miljoenen computergebruikers wereldwijd kregen vrijdagochtend een zogeheten blue screen of death te zien. Met andere woorden: de computers konden niet opstarten omdat er iets was misgegaan bij een update in het beveiligingssysteem van Crowdstrike, dat Microsoft gebruikt voor haar besturingssysteem.  

Al snel nadat de storing aan het licht kwam, bleek dat ook veel grote organisaties werden getroffen. Zo ook Schiphol, dat vroeg in de ochtend aan NH liet weten te onderzoeken hoe ingrijpend de gevolgen zouden zijn. De storing kwam ongelegen omdat sinds vrijdag alle schoolregio's in Nederland vakantie hebben en Schiphol daarom een piekdag verwachtte. 

Lees ook

's Ochtends viel het nog wel mee met de chaos, maar aan het begin van de middag ontstonden er lange rijen voor de incheck- en servicebalies. Steeds meer vluchten vertrokken met vertraging of werden geschrapt, en steeds meer reizigers wisten niet waar ze aan toe waren.  KLM liet zelfs weten dat het genoodzaakt was de operatie vanwege de storing vrijwel volledig te staken. 

Uiteindelijk moest KLM 75 (voornamelijk Europese) retourvluchten schrappen, waardoor duizenden passagiers niet volgens planning op hun eindbestemming konden komen. Een deel claimde de ticketprijs terug, anderen lieten zich omboeken en moesten in sommige gevallen een nacht worden ondergebracht in hotels. Uiteindelijk is zaterdag iedereen alsnog vertrokken, liet KLM zondag weten. 

Op dat moment waren KLM's en Schiphols computers al lang weer opgestart. "Halverwege de ochtend hebben we veel herstelwerkzaamheden kunnen doen, waardoor we dezelfde dag weer up and running waren", aldus KLM-directeur Marjan Rintel tegen ANP. "Zaterdag kon iedereen gelukkig weer met vakantie."

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]