Ga naar Content

De ene auto na de andere: Hoofddorpse senioren blijven zitten met geluidsoverlast

Ondanks inspanningen van omwonenden lijkt de gemeente Haarlemmermeer niet van plan om de Nieuwe Bennebroekerweg te verleggen. Het verkeer op de weg zorgt voor geluidsoverlast, en daarom proberen inwoners van Hoofddorp-Zuid al jaren om het stuk tussen de Drie Merenweg en de Deltaweg uit stratenplan te schrappen. Maar daar gaat de gemeente niet in mee. En dat terwijl het steeds rumoeriger wordt.

Pieter van den Berg woont vlak langs de Nieuwe Bennebroekerweg - NH Nieuws

De balkons van de seniorencomplexen langs de Nieuwe Bennebroekerweg kijken uit over het uitgestrekte Haarlemmermeerse landschap. Maar door de talloze auto's op de doorgaande weg, is het allerminst een plek om tot rust te komen. Op slechts 17 meter van de balkons raast het verkeer voorbij.

Dat zorgt voor problemen, vertelt bewoner Pieter van den Berg: "Met name optrekkend verkeer zorgt voor geluidsoverlast. Je mag hier 80 kilometer per uur, dus vooral motoren vinden het een heerlijke racebaan."

Het geluid zorgt ervoor dat bewoners van de flats nauwelijks meer gebruikmaken van hun balkons. "En dat is een groot probleem voor met name de oudere bewoners van dit complex. De gemiddelde leeftijd is hier 73, dus voor veel mensen is hun balkon alle buitenlucht die ze in hun eentje kunnen bereiken", vertelt Van den Berg.  

Tekst gaat verder onder de kaart.

De seniorencomplexen aan Hof van Pampus, met daar vlak onder de Nieuwe Bennebroekerweg - Foto: GEOlayers

Dat probleem lijkt de komende jaren groter te gaan worden. Om het almaar uitdijende Hoofddorp-Zuid te ontsluiten moet de Nieuwe Bennebroekerweg worden verbreed, beter bekend als project Weg om de Zuid. En dan zouden er dus steeds meer auto's voor de ramen van de appartementen langs scheren.

Om die reden kwamen verschillende bewonersorganisaties uit onder andere Hoofddorp en Zwaanshoek met een gedetailleerd plan waarin de weg niet langer bij de balkons langsgaat, maar ter hoogte van de rotonde naar links afbuigt.

Voorzitter van de groep, Wouter Verdooren, legt uit wat de voordelen van het plan zijn: "Voor ons directe omwonenden gaat het inderdaad om het geluid, maar bewoners uit de wijk Floriande bereiken met ons plan makkelijker de openbare weg. Ook het sluipverkeer door naastgelegen kernen zoals Zwaanshoek neemt dan af. En er ontstaat ook nog eens ruimte voor een P+R busstation."

Tekst gaat verder onder de kaart.

Maar alle plannen, participatietrajecten en zelfs bouwtekeningen ten spijt blijft de gemeente vasthouden aan de huidige ligging van de weg. Geld blijkt de spelbreker. Met ruim 130 miljoen euro heeft de nieuwe weg al een fors prijskaartje, en extra miljoenen zou de gemeente zonder hulp van de provincie zelf op moeten hoesten.

Enkel een dure juridische strijd zou de omwonenden van de weg nog echt kunnen helpen. Maar er is nog een andere hoop. Een geplande busbaanverbinding tussen Noordwijk en Schiphol volgt mogelijk de route die de omwonenden in hun alternatieve plannen hadden opgenomen. 

"We hopen dat de gemeente nog het geduld kan opbrengen om de bekendmaking van het busbaantraject af te wachten. Er wonen hier vierhonderd mensen ongezond, dat sta je toch niet toe?", zegt een gefrustreerde Van den Berg. "Want hoe moeilijk is het om tegen die tijd nog een strook asfalt naast die busbaan te leggen?"

Lees ook

Nieuws uit Haarlemmermeer 

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlemmermeer. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

💡 Stuur ons jouw nieuwstips naar [email protected]

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via https://www.nhnieuws.nl/haarlemmermeer

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]