Ga naar Content

Transavia schrapt nog altijd vluchten: frustratie groeit bij reizigers en touroperators

Transavia moet ook deze zomerperiode talloze vluchten schrappen door een tekort aan mankracht en vliegtuigen. Touroperators hebben er een dagtaak aan om teleurgestelde reizigers om te boeken. "Transavia belooft telkens beterschap, maar maakt het niet waar", aldus TUI-topman Arjan Kers, een van Transavia's grootste klanten.

Foto: NH Media

Ook Subweb Group is teleurgesteld. "In sommige gevallen moeten we klanten op de dag van vertrek moeten informeren dat hun vlucht is geannuleerd", vertelt woordvoerder Martine Langerak. "Hoewel we er alles aan doen om een alternatief te bieden, moeten we soms onze klanten teleurstellen."

Het frustreert de touroperaties vooral dat dat de vliegtuigmaatschappij niet van haar eerdere fouten heeft geleerd. "Dit is nu al de derde zomer op een rij", zegt TUI-topman Arjan Kers.  "Verkoop dan niet alle capaciteit aan het begin van het seizoen en houd wat vliegtuigen achter de hand als reserve. De rest van de stoelcapaciteit kan op het laatste moment nog verkocht worden."

Transavia maakte afgelopen mei bekend deze zomer toch weer vluchten te schrappen. Het reguliere onderhoud aan de vliegtuigen is nog steeds niet gereed, doordat bepaalde onderdelen niet leverbaar zijn. De maatschappij heeft zo tijdig mogelijk met vluchtschema's geschoven om te zorgen dat vakanties door konden gaan, aldus de Transavia-woordvoerder.

Last minute annuleringen

Daarbovenop komen de ongeplande last minute annuleringen, zoals afgelopen weekend. Er gingen vliegtuigen stuk en er waren ook nog eens drie vliegtuigen in het buitenland. Door de beperkte onderdelen zijn de reparatietijden ook nog eens langer. "Het is pech", zegt de woordvoerder over deze last minute annuleringen.

Transavia houdt rekening met dergelijke situaties door reserve-vliegtuigen vrij te houden, maar dat was onvoldoende om annuleringen te voorkomen. "In zulke situaties wordt het lastiger om een alternatief te bieden", vertelt de woordvoerder. Vaak zitten andere vluchten al vol en kan er niet meer geschoven worden.

Vakantie kan niet doorgaan

In de meeste gevallen worden reizigers omgeboekt naar een latere vlucht. Reizigers komen later op hun bestemming aan of vertrekken pas later weer naar huis. "Het levert ons veel extra werk op", vertelt Paul van Laarhoven, manager bij de Jong Intra Vakanties, die ook begrip toont voor de uitdagingen die Transavia tegenkomt.

Als reizigers pas later naar huis kunnen vertrekken, moeten zij een nacht langer overnachten of een extra dag een auto huren. "Dat is tijdens de topdrukte in de zomer niet zomaar mogelijk", legt Kers uit. Touroperators moeten zich in bochten wringen om tot oplossingen te komen en maken soms flinke kosten, waar zij zelf voor opdraaien. 

Transavia bekijkt hoe de annuleringen in de toekomst voorkomen kunnen worden, vertelt de woordvoerder. "Het heeft onze volledige aandacht."

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]