Ga naar Content

Schiphol test waterstofaggregaat om giftige stoffen op platform uit te bannen

Onder druk van toezichthouders is Schiphol begonnen met een proef om de lucht bij de gates schoner te krijgen. De komende tijd wordt geëxperimenteerd met een aggregaat op waterstof om te zorgen dat platformmedewerkers in de toekomst niet meer in een dikke kerosine- of dieselwalm hoeven te werken.

De H2-GPU wordt ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit - Foto: Schiphol

In de lucht krijgt een vliegtuig stroom via de motoren, maar op de grond mogen deze niet aan staan. Als een vliegtuig aankomt op Schiphol, is er wel stroom nodig. Bijvoorbeeld voor verlichting, luchtverversing en computers.

Voor lange tijd had een stilstaand vliegtuig weinig opties. De eerste is stroom via een hulpmotor onder de staart. Deze draait op kerosine. De andere optie is een Ground Power Unit (GPU) op diesel. Grondmedewerkers ademden dagelijks uitstoot in met schadelijke stoffen als stikstof, zwavel en ultrafijnstof, bleek uit onderzoek van De Arbeidsinspectie.

Stoppen met dieselapparaten gebruiken

De Arbeidsinspectie onderzocht dit na een handhavingsverzoek van vakbond FNV. Voor haar leden was allang duidelijk dat het afhandelingswerk op het platform ongezond is, maar FNV wilde dit 'zwart op wit'. De inspectie eiste dat Schiphol het gebruik van hulpmotoren zou terugschroeven en zou stoppen stoppen met het gebruiken van dieselapparaten als daar een elektrisch alternatief voor is.

Een van de elektrische alternatieven - die Schiphol al gebruikte - zijn de vaste stroomkasten bij de gates, waarmee elektrische kabels aan het vliegtuig worden aangesloten. Een probleem: als het heel druk is, is er niet voor alle vliegtuigen een plekje bij de gate en moeten zij alsnog gebruikmaken van een verrijdbare GPU.

Tekst gaat verder onder de foto van de vaste stroomkasten bij de gates.

Bij de gates op Schiphol zijn de vliegtuigopstelplaatsen uitgerust met installaties voor walstroom - Foto: Schiphol

Inmiddels zijn er ook elektrische GPU's: enorme powerbanks, met daarin vier krachtige accu's. Maar ook hierbij liepen Schipholmedewerkers tegen problemen aan: het duurt een aantal uur om de e-GPU's op te laden en bij grotere vliegtuigen leveren deze vaak te weinig stroom, waardoor de dieselvariant alsnog ingezet moest worden. 

De op waterstof aangedreven GPU wordt nu getest op de KLM Cityhopper, een wat kleiner vliegtuig, en zal later ook op grotere vliegtuigen worden aangesloten. Naar verwachting van Schiphol kan dit apparaat ook deze grotere toestellen van genoeg stroom te voorzien.

Ter plaatse voltanken

Naast de verminderde uitstoot van schadelijke stoffen op de luchthaven, is het grote voordeel van deze op waterstof aangedreven GPU dat de medewerkers deze ter plaatse in een paar minuten kunnen voltanken. In deze GPU zitten namelijk twee waterstoftanks. Deze laden de batterij op die stroom levert aan het vliegtuig.

Hoewel er bij gebruik van waterstof geen giftige stoffen vrijkomen, gaan er ook met deze brandstof zekere risico's gepaard. Enerzijds is de kans op brand of explosie is enerzijds kleiner, omdat waterstof bij een lek snel opstijgt en verdwijnt, in plaats van zich op te hopen op de grond zoals diesel. Anderzijds is waterstof lichter ontvlambaar en vliegt het sneller in de brand.

"Zoals bij alles van veiligheid, is er bij goed gebruik geen probleem"

Woordvoerder Schiphol

Om er zeker van te zijn dat deze nieuwe technologie niet voor extra risico's zorgt, zijn er van tevoren veiligheidsstudies en -analyses gedaan. Daaruit is gebleken dat de waterstof aangedreven variant niet minder veilig is dan de dieselvariant, aangezien beide GPU's niet lekken, benadrukt Schiphol.

"Zoals bij alles van veiligheid, is er bij goed gebruik geen probleem", benadrukt de woordvoerder. In het geval van nood, weet de brandweer over deze proef en getraind op het blussen van branden veroorzaakt door waterstof.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]