Ga naar Content

Oplichters jagen nog steeds op gegevens KLM-klanten

Oplichters proberen met nep-accounts op socialmediaplatform X nog altijd persoons- en vluchtgegevens van KLM-klanten te bemachtigen. Dat ontdekte NH eerder deze week. Volgens KLM is het een aanhoudend probleem, waar de maatschappij de handen geregeld vol aan heeft.

KLM-klanten nog steeds doelwit oplichting - Foto: KLM/@KLM

Een klant die gisteren op Twitter zijn ongenoegen uitte over de dienstverlening van KLM, kreeg binnen no-time een verzoek zijn vluchtgegevens en personalia in een DM (Direct Message) te delen. Dat verzoek kwam echter niet van KLM's officiële X-account @KLM, maar van het account @klm.line_s.

De betreffende klant had direct door dat het om een nepaccount ging, zo bleek uit zijn reactie. Onder andere het moment waarop het account was geopend - augustus 2024 - deed de alarmbellen rinkelen. 

Toch weerhield dat oplichters er niet van de man nog een reactie te sturen en naar zijn gegevens te hengelen, ditmaal zogenaamd uit naam van manager @Hamilton_KLM. 

Accounts gerapporteerd

Nadat NH KLM vragen had gesteld over de accounts, heeft het bedrijf ze bij X gerapporteerd. "Ze zijn inmiddels offline gehaald, dat gaat blijkbaar snel", aldus een woordvoerder.

Eerder berichtte NH al over de oplichtingspraktijken, die op X een vlucht hebben genomen sinds de overname van het platform door zakenman Elon Musk, vorig jaar. Veel bedrijven besloten toen hun klantenservice via X te beëindigen. Omdat niet alle klanten daarvan op de hoogte waren, sprongen oplichters in dat gat, en stonden zij de klanten via nep-accounts te woord. 

Tekst loopt door.

Lees ook

De nep-accounts zijn net als voor andere grote bedrijven ook voor KLM 'een bekend probleem', vertelt een woordvoerder aan NH. "We zien geen verandering in het aantal nep-accounts", voegt ze daaraan toe. 

Socialmedia-medewerkers van de maatschappij sporen nep-accounts op. "Dat doen we dagelijks." Toch kan daarmee niet worden voorkomen dat er zo nu en dan klanten door oplichters worden benaderd.

Aangifte doen

"Je kunt zien of een account echt is aan het gouden vinkje op X. We adviseren gedupeerden om aangifte te doen." Het is niet bekend of er daadwerkelijk klanten gedupeerd zijn door de oplichtingspraktijken. 

KLM maakt klanten met een vastgemaakte post bovenaan haar tijdlijn duidelijk dat er via X geen klantenservice meer wordt verleend. Via andere kanalen kan de maatschappij nog wel worden bereikt. "We verwijzen klanten door naar Facebook Messenger en Whatsapp."

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]