Ga naar Content

Grootste zoutdam ter wereld bij IJmuiden nadert voltooiing: cruciale stap komende woensdag

De dam die verzilting van het Noordzeekanaal moet voorkomen is bijna klaar. Komende woensdag worden de reusachtige betonnen wanden in de constructie gehesen, een cruciale stap op weg naar voltooiing van het unieke project in het spuikanaal bij IJmuiden. "We kunnen de bijzondere constructie nu nog zien, woensdag verdwijnt die voorgoed onder water", zegt Rob Gordijn van het bouwbedrijf dat de zoutdam bouwt.

Jan Rienstra en Rob Gordijn tussen de wanden van de zoutdam in IJmuiden - NH Nieuws

De zoutdam moet ervoor zorgen dat het Noordzeekanaal niet te zout wordt. Sinds de nieuwe zeesluis bij IJmuiden in gebruik is genomen - de grootste sluis van de wereld - komt er elke keer als de enorme deuren opengaan, ook zo'n tienduizend ton zout naar binnen. En die verzilting heeft grote gevolgen voor planten, dieren en landbouwgrond rond het Noordzeekanaal.

De bouw van de zoutdam is een hele klus en duurt minstens tot 2025. In maart werden de zware betonnen pijlers, het hart van de dam, in het kanaal geplaatst. Komende woensdag worden de betonnen wanden in het water gehesen. Een drijvende bok zal die gevaartes één voor één op hun plek tillen. Makkelijk zal het niet worden, de lichtste damdelen wegen al zo'n zeshonderd ton en de zwaarste delen maar liefst negenhonderd ton. 

Brievenbus

De zoutdam werkt als een soort brievenbus en maakt gebruik van het natuurkundige principe dat zout water zwaarder is dan zoet water. Het zoute water zakt vanzelf naar de bodem van het Noordzeekanaal, waar het via een opening onderaan de dam teruggepompt wordt naar zee.

Lees ook

"De omgeving heeft geen last van het werk, hoogstens zullen de vissen om een stukje beton heen moeten zwemmen"

Rob Gordijn, omgevingsmanager bouwbedrijf Van Hattum Blankevoort

"We zetten hiermee een flinke stap op weg naar voltooiing van het project", zegt omgevingsmanager Jan Rienstra van Rijkswaterstaat die best trots is op het bouwproject. Het hijsproject om de wanden op de juiste plek te krijgen, is een technisch hoogstandje. "Als er te veel wind is kan het niet doorgaan en hetzelfde geldt voor de stroming. Als het heel hard gaat regenen en de spui-pompen moeten aan, dan staat er te veel stroming en wordt het hijswerk uitgesteld", legt hij uit.

Tekst gaat verder onder de foto.

schema selectieve onttrekking; bron Rijkswaterstaat - Foto: Rijkswaterstaat

Overlast

Volgens omgevingsmanager Rob Gordijn is het hijswerk dat aanstaande woensdag begint weliswaar spectaculair, maar zal het voor hinder zorgen. "Het is een hijsklus van formaat, maar ik verwacht dat de omgeving er geen last van zal hebben. Hoogstens de vissen, die zullen misschien om een stukje beton heen moeten zwemmen, maar mensen hebben er geen last van", aldus Rob Gordijn. De werkzaamheden in het Binnenspuikanaal in IJmuiden beginnen woensdagmorgen en zullen een kleine week duren. Ze zijn online te volgen via de webcams van Rijkswaterstaat.

Als je het werk live wilt volgen kan je het beste een mooi plekje zoeken aan de overkant van het Binnenspuikanaal. 

Lees ook