Ga naar Content

KLM tankt meer duurzame kerosine dan andere maatschappijen, maar reiziger betaalt prijs

Geen enkele luchtvaartmaatschappij gebruikt voor passagiersvluchten meer duurzame kerosine dan Air France-KLM. Alleen sommige vrachtmaatschappijen tanken relatief meer zogeheten SAF (Sustainable Aviation Fuel). Dat blijkt uit een analyse van het Amerikaanse persbureau Bloomberg. Maar wat doet dat met de ticketprijzen? 

Vliegtuigen van KLM op Schiphol - Foto: NH

Direct maar wat cijfers dan. Van alle vliegtuigbrandstof die Air France-KLM tankt is volgens Bloomberg 1,1 procent duurzame kerosine. Dat lijkt mager, maar daarmee steekt het bedrijf met kop en schouders boven veel andere maatschappijen uit, zeker Amerikaanse. De Amerikaanse koploper, American Airlines, gebruikt namelijk zes keer minder SAF (0,17 procent). 

Ambitie is 10 procent in 2030

Vergeleken met 2022 heeft KLM vorig jaar twee keer zoveel duurzame kerosine gebruikt. Toch is er nog veel werk aan de winkel. Zoals voor veel andere maatschappijen geldt is het ook KLM's ambitie om in 2030 10 procent SAF te gebruiken. Vanaf volgend jaar moet op last van de Europese Unie minimaal 2 procent van de verbruikte kerosine SAF zijn.

De maatschappij voldoet nu al aan die eis, vertelt een KLM-woordvoerder. Hij benadrukt dat Air France-KLM zelfs iets meer SAF gebruikt dan uit de analyse van Bloomberg blijkt: geen 1,1 procent, maar 1,2 procent. "Dat betreft de wereldwijde bijmenging, waarbij je met 1,2% wereldwijd uitkomt op 2% van het Europese brandstofverbruik."

Wat is SAF? 

Biobased SAF wordt gemaakt van herbruikbare grondstoffen, waaronder afvaloliën. Onder meer frituurvet wordt veel gebruikt. Bij de productie en verbranding van biobased SAF wordt veel minder CO2 uitgestoten dan bij de productie en verbranding van reguliere kerosine.

KLM hanteert als norm dat bij gebruik van SAF 75 procent minder CO2 wordt uitgestoten dan bij reguliere kerosine. Ook de uitstoot van andere schadelijke stoffen zoals zwavel en fijnstof worden door gebruik flink teruggedrongen. 

Voor de productie van synthetische SAF is waterstof en CO2 nodig. Ook e-SAF wint steeds meer terrein: dat is duurzame kerosine waarvan de waterstof wordt gemaakt met wind en/of zonne-energie. 

De EU-eis rond het gebruik van SAF verklaart waarom Europese maatschappijen, waaronder dus Air France-KLM, flink voorlopen op Amerikaanse maatschappijen. In de Verenigde Staten wordt het gebruik van SAF wel aangemoedigd, maar omdat het niet verplicht is, zijn maatschappijen nauwelijks bereid het te gebruiken, leggen wetenschappers aan Bloomberg uit

Dat heeft vooral te maken met de prijs. Omdat er wereldwijd veel minder SAF wordt geproduceerd dan kerosine is de duurzame brandstof ongeveer drie tot vier keer duurder dan reguliere kerosine. Gebruik op grotere schaal zou vliegtickets veel duurder maken, en vliegreizen daarmee minder toegankelijk voor het grote publiek, waarschuwt een Amerikaanse branche-organisatie. 

Verplichte en vrijwillige bijdrage voor duurzame kerosine

Ook KLM heeft tickets duurder gemaakt om SAF te kunnen betalen. Sinds 1 januari 2023 betalen reizigers een verplichte SAF-heffing, vertelt de woordvoerder. "We rekenen nu tussen de 2 en 24 euro aan extra kosten bovenop de ticketprijzen, afhankelijk van vluchtduur en boekingsklasse." 

Bovenop die verplichte heffing kunnen KLM-reizigers vrijwilligers meer SAF kopen om zo hun CO2-uitstoot te compenseren. Met dat geld koopt KLM extra SAF in, om zo het percentage gebruikte duurzame kerosine te verhogen.

Bijna 800 euro extra voor SAF op retourtje Mexico

Wie daarvoor kiest, moet diep in de buidel tasten. Een voorbeeld: iedere economy class passagier op een vlucht van Schiphol naar Mexico-Stad stoot 540 kilo CO2 uit. Om dat volledig te compenseren betaal je bovenop de reguliere ticketprijs (al snel zo'n 500 euro) zo'n 390 euro. En wie de uitstoot van een retourvlucht wil compenseren, betaalt bijna 800 euro extra. 

En dan hebben we het alleen nog maar over economy class. Wie business class naar Mexico-Stad of de Chinese hoofdstad Peking vliegt, zou 2.250 euro extra moeten betalen om z'n CO2-uitstoot te compenseren. 

Overigens kunnen reizigers ook een kleiner deel van hun CO2-uitstoot compenseren door een kleinere hoeveelheid SAF te kopen. Zo koop je voor een retourvlucht Mexico Stad voor 78 euro een tiende van je uitstoot af.

Vrijwillig extra duurzame kerosine kopen bij je vliegticket - Foto: KLM

Het aandeel passagiers dat vrijwillig extra SAF koopt, is nog zeer beperkt. "Ongeveer 0,6 van de reizigers die via de website boekt, koopt extra SAF bij hun ticket", vertelt de woordvoerder. 

KLM en SAF-primeurs

KLM was in 2011 de eerste maatschappij die een commerciële vlucht met een deel biobased SAF in de tank uitvoerde. In dat geval was dat gebruikte frituurolie. Tien jaar later vloog KLM als eerste maatschappij ter wereld voor het eerst op synthetische SAF. In totaal ging er 500 liter door Shell geproduceerde SAF in de tank. De rest van de tank werd gevuld met gewone kerosine. 

Lees ook

Omdat de komende jaren veel SAF-fabrieken openen, zal de productie toenemen en de prijs (naar verwachting) dalen. KLM garandeert dat de SAF die zij gebruikt van productie tot verbranding tot driekwart minder CO2-uitstoot leidt dan reguliere kerosine.

Er zijn wel maatschappijen die relatief meer SAF tanken dan KLM, maar die vervoeren uitsluitend vracht. Zo is 3 procent van de door de Duitse DHL Group getankte brandstof duurzame kerosine. Ook op vrachtvluchten van KLM (KLM Cargo/Martinair) wordt inmiddels twee procent SAF bijgemengd, besluit de woordvoerder. "Want de bijmengverplichting geldt voor de hele groep."  

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]