Ga naar Content

Waarom zelfs op overboekte vluchten vaak vliegtuigstoelen onbezet blijven

Misschien heb je het wel eens meegemaakt op een vliegveld: niet mogen boarden, omdat alle stoelen al bezet zijn. Omdat vaak enkele passagiers niet komen opdagen, verkopen maatschappijen vaak iets meer tickets dan er stoelen zijn. Toch kunnen er op een overboekte vlucht óók stoelen leeg blijven. NH zoekt uit hoe dat zit. 

Cabine Embraer 195-E2 - Foto: KLM

Landsmeerder J. Bonacic was er deze zomer getuige van hoe meerdere reizigers bij de gate op Schiphol te horen kregen dat ze niet mee konden naar Kroatië, terwijl ze wél tickets hadden. Hij kon ondanks zijn relatief late check-in wél mee, maar zag tot zijn verbazing dat een groot deel van de business class-stoelen onbezet bleef.

"KLM heeft dus mensen weggestuurd (met hotelvoucher) terwijl ze waarschijnlijk allemaal mee hadden kunnen gaan", zo schreef Bonacic eerder deze week in een ingezonden brief in Het Parool. "Het is blijkbaar erg belangrijk voor KLM om de eerste klas 'gezuiverd' te houden van het gewone volk."

"Bij overboekingen proberen we altijd zoveel mogelijk passagiers mee te nemen"

KLM-woordvoerder

KLM laat NH desgevraagd dat dat absoluut niet het geval is. "Bij overboekingen proberen we altijd zoveel mogelijk passagiers mee te nemen", vertelt een woordvoerder aan NH. "Dat kan gebeuren door zowel up- als downgrading."

Met andere woorden: als iemand met een economy class-ticket geen economy class-stoel kan krijgen, maar er nog wel ruimte in de business class is, wordt die reiziger geüpgradet. Als iemand vanwege overboeking van de business class alleen nog economy class kan vliegen, wordt de reiziger gecompenseerd.

'Meer ruimte en comfort'

Maar waarom kregen de achtergebleven reizigers dan geen business class-stoel aangeboden voor hun vlucht naar Kroatië? Ook daar heeft KLM een antwoord op. "Een reden dat het soms kan lijken alsof er nog veel ruimte is in de business class, is omdat de middelste stoel op Europese vluchten in de business class niet bezet is. 

Die lege stoelen vallen volgens KLM niet onder de noemer 'vrije plaatsen'. "Die worden vrijgelaten om meer ruimte en comfort te bieden aan passagiers.

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]