Ga naar Content

Texelaar eist voorrang voor eilandbewoners bij veerdienst

Uitsluitend Texelaars moeten voorrang krijgen bij de veerboot van Texels Eigen Stoomboot Onderneming (TESO). Dat vindt Aris van der Slikke uit Den Burg, die andere aandeelhouders van de veerdienst heeft gevraagd om zijn plan te ondersteunen. Momenteel kan iedereen (ook niet-Texelaars) een kaart kopen die recht geeft op voorrang. 

Auto's rijden de veerboot van Teso op. - Foto: NH Media/Edo Kooiman

De ‘overkanters’ die een voorrangskaart van 152,50 euro kopen, het is volgens Van der Slikke een doorn in het oog bij veel eilandbewoners. Zij moeten soms een boot later vertrekken, omdat de voorrangsrij 'vol' is. Toeristen die regelmatig verblijven op het eiland of een tweede woning hebben, kopen veelal een voorrangskaart om niet te lang bij de veerboot hoeven te wachten. Iedereen die een voorrangskaart koopt heeft dat voordeel. De wachttijden kunnen in drukke vakantieperioden of bij het uitvallen van één van de veerboten soms oplopen tot een paar uur. 

"Grote onvrede als je de niet-Texelse auto’s in de voorrangsbaan ziet staan en zelf achter moet aansluiten"

Aris van der Slikke

Texelaars ervaren volgens Van der Slikke steeds meer problemen met de overtocht, niet alleen tijdens het hoogseizoen, maar het hele jaar door. "Grote onvrede als je de niet-Texelse auto’s in de voorrangsbaan ziet staan en zelf achteraan moet sluiten", zegt hij. "Met het risico een boot later te kunnen overvaren. De eilandbewoners hebben de veerdienst regelmatig nodig voor werk, ziekenhuisbezoeken of andere urgente zaken." Van der Slikke krijgt regelmatig de vraag hoe hij kan zien dat het geen Texelse automobilist is. "Dat is heel eenvoudig, dat zie je aan de witte nummerborden. Dat vinden Texelaars vreselijk irritant."

In het boekjaar 2022/2023 heeft veerdienstmaatschappij TESO 1,8 miljoen personenauto’s overgezet. De verwachting is volgens Van der Slikke dat dit aantal tegen 2040 zal oplopen tot 2,4 miljoen. Ook het eerste kwartaal van 2024 was het aantal vervoerde auto’s ook weer hoger, namelijk 140.343 tegen 135.993 in 2023.

Tekst gaat verder onder de foto.

De twee voorrangsbanen op het terrein op Texel - Foto: NH Media/Edo Kooiman

Aris van der Slikke is net als veel andere Texelaars aandeelhouder van TESO. De Texelse veerdienst is opgericht door de eilandbewoners en nog altijd zijn de aandelen verdeeld onder voornamelijk Texelaars en andere gebruikers van de veerdienst, die geen winstoogmerk heeft.

Van der Slikke zegt de kwestie meerdere keren te hebben besproken met TESO, maar komt geen stap verder. De directie van TESO heeft volgens hem de voorrangsregeling afgelopen week besproken met de medewerkers. "Ook onder het personeel bestaat er veel ongenoegen", weet hij. "Met het voorrangssysteem zijn veel problemen. De mensen worden uitgescholden of bedreigd. Dus TESO zoekt zelf ook naar een betere oplossing."

De veerdienst gaf eerder aan dat ze geen uitzonderingssituatie voor Texelaars mogen maken, omdat het een openbaar vervoersdienst is. Het is onderdeel van het wegennetwerk. En op basis van woonplaats van reizigers kan er volgens TESO bij de verkoop van producten voor Texelaars geen onderscheid worden gemaakt.

Tekst gaat verder onder de foto.

De veerboot van TESO ligt aan de steiger om te worden geladen - Foto: NH Media/Edo Kooiman

"Als de voorrangskaart gratis is voor Texelaars, val je ook niet meer binnen de regels van de Europese wetgeving."

Aris van der Slikke

Van der Slikke stelt voor om de voorrangskaart gratis te verstrekken aan alle Texelse automobilisten die ingeschreven staan in het systeem van de veerdienst. "Voor veel eilandbewoners, met name de mensen die slechts incidenteel van de veerdienst gebruikmaken, vormen de kosten voor een voorrangskaart een grote financiële last", zo stelt hij. "Als de voorrangskaart gratis is voor Texelaars, val je ook niet meer binnen de regels van de Europese wetgeving. Als er iets niet is, dan zijn er ook geen regels voor."

Ook van discriminatie kan volgens Van der Slikke geen sprake zijn. "Het College van de Rechten van de Mens heeft eerder uitspraak gedaan dat het niet in strijd is met de wetgeving voor gelijke behandeling."

Tekst gaat verder onder de foto.

De opstelstroken voor automobilisten op het terrein van TESO voor de veerboot - Foto: NH Media/Edo Kooiman

Van der Slikke vreest niet dat bij het gratis verstrekken van de voorrangskaart Texelaars opnieuw moeten wachten. "Dat heb je nu ook", stelt hij. "Maar als dat in praktijk zou blijken, probeer dan het aantal voorrangsbanen uit te breiden. Bijvoorbeeld twee extra banen voor het bovendek van het schip."

Het vrachtverkeer voor de belevering van bijvoorbeeld de supermarkten op het eiland heeft nu automatisch al voorrang. "Maar bijvoorbeeld campers, die op de banen naast het vrachtverkeer staan, rijden ook meteen de boot op."

Hij wil het onderwerp op 27 september bespreken tijdens de Algemene Aandeelhoudersvergadering van TESO. Om het op de agenda te krijgen heeft hij de schriftelijke verklaring van 40 aandeelhouders nodig die zijn verzoek ondersteunen. "Dat aantal heb ik al ruimschoots binnen", zegt hij. "Ik wil het agendapunt ook in stemming brengen. Als het wordt aangenomen, dan moet TESO het ook uitvoeren."

TESO geeft de volgende reactie op het voorstel: "Wij merken dat de voorrangspas in bepaalde gevallen leidt tot onbegrip. De verwachtingen van de voorrangspashouder komen in deze gevallen niet overeen met de praktijk. TESO evalueert momenteel haar beleid omtrent de voorrangspas. Het doel is om tot een beleid te komen dat aansluit bij onze reizigers en werkbaar is binnen de bedrijfsvoering. Voornaamste vragen die op tafel liggen t.b.v. de evaluatie zijn de volgende: waar liggen de verbeterpunten en hoe kan TESO bijdragen aan deze verbeterpunten? De voorrangspas kent meerdere aspecten, zoals de huidige voorwaarden, juridische kaders, aantal in omloop zijnde voorrangspassen, de prijs, locatie van voorrangsbanen, capaciteit van voorrangsbanen, controle van voorrangspas, gevoeligheid van het onderwerp, manier van communiceren over de voorrangspas, etc. Al deze aspecten neemt TESO mee in haar evaluatie. Zodra de evaluatie is afgerond en eventueel verdere besluitvorming heeft plaatsgevonden zal TESO dit openbaar maken."

Lees ook