Ga naar Content

Spotter Yoran (16) lyrisch over KLM's Airbus, die gisteren voor het eerst op Schiphol landde

Zijn opa werkte bij de Luchtmacht met Fokkers, zijn vader nam hem geregeld mee naar Schiphol, en nu staat hij er alleen. Dat Yoran Bontje (16) uitgerekend gisteren in zijn eentje vanuit Leusden met het openbaar vervoer naar de spottersplaats langs de Buitenveldertbaan was gekomen, is geen toeval. Hij staat er om een glimp op te vangen van KLM's eerste Airbus A320neo, die dinsdag op Schiphol landde.

Vliegtuigspotter Yoran is uit Leusden naar Schiphol gekomen voor het onthaal van KLM's eerste Airbus A321neo - Foto: NH/Jouri Bakker

En hij is niet de enige, zo blijkt als NH dinsdagmiddag rond 13.45 uur poolshoogte neemt bij de spottersplaats. Hoewel het nog een uur zal duren voordat het toestel landt, is het er al aardig druk. En daar blijft het niet bij, vertelt manager Ruben van het fastfoodrestaurant op de spottersplaats. "We zijn vorige week door KLM ingelicht dat het wel eens druk zou kunnen gaan worden" 

Dat heeft KLM eerder gezegd voor een bijzondere vlucht die op de Buitenveldertbaan zou verschijnen, vertellen de managers. "Toen bleef het heel rustig", zegt Ruben, die aan het tafeltje de administratie zit te doen. Toch hebben ze het zekere voor het onzekere genomen en vandaag een paar mensen extra ingeroosterd om hamburgers te bakken en milkshakes te tappen. 

Spotters verzamelen zich op spottersplaats langs Buitenveldertbaan voor aankomst eerste Airbus A321neo van KLM - Foto: NH Media

Buiten zijn al veel mensen in de weer met camera's. Ook een filmploeg van KLM maakt opnames. "We zijn hier vandaag omdat de eerste Airbus A321neo van KLM op Schiphol landt." Voor de lens staat een jongen van rond de 10 jaar oud, die - goed ingestudeerd - opdreunt waarom vandaag zo speciaal is. En waarom de Airbus zo'n geweldig toestel is. 

Dat hoef je Yoran, die iets verderop tegen een hek leunt, niet uit te leggen. "Vroeger was de MD11 m'n ding, nu de Airbus", vertelt hij. "Veiligheid", benoemt hij een voordeel van de fabrikant. Hij benadrukt dat concurrent Boeing de afgelopen jaren regelmatig in het nieuws is vanwege incidenten, waaronder een paneel van een toestel dat tijdens de vlucht losliet.  "En ze zijn stiller." 

Dat is iets wat ook KLM graag van de daken schreeuwt. De Airbus is een paar decibel stiller dan de 737's, maar KLM benoemt graag dat de geluidsvoetafdruk maar liefst 50 procent kleiner is. Dat betekent niet dat de toestellen de helft stiller zijn, maar het gebied waarin bewoners overlast ervaren is gehalveerd, legde KLM'er Barry ter Voert uit in een recente aflevering van NH Airtime

Hangar 12

Niet alleen op de spottersplek, ook in hangar 12 is het een drukte van jewelste. Honderden klanten, relaties, personeelsleden en familie staan klaar om het kroonjuweel de hangar binnen te loodsen. Het toestel komt rechtstreeks uit de fabriek in Hamburg. 

Aan boord van de Swallowtail (Koninginnepage) zijn onder meer KLM-directeur Marjan Rintel en KLM-personeel dat heeft bedacht de toestellen naar vlinders te vernoemen. De metamorfose die vlinders doorlopen om vlinder te worden, staat symbool voor de vernieuwing van KLM's vloot.

De eerste Airbus A321neo van KLM landt op Schiphol - Foto: Yoran Bontje

Opvallend is de speech van PVV-minister van Infrastructuur Barry Madlener. Hij vindt het bijzonder dat zijn eerste werkbezoek als minister zo'n uitbundig KLM-feestje is, maar heeft ook aandacht voor de minder leuke kant van Schiphol.

"We gaan de komende jaren hard werken aan een goede balans tussen leefomgeving en luchthaven. Dat we de maatregelen treffen om de overlast voor omwonenden zo snel mogelijk te laten dalen", spreekt Madlener het publiek toe. "En zowel belangen van omwonenden als de economische belangen, de positie van Schiphol en KLM goed af te wegen. Nieuwe, stillere en schonere vliegtuigen zoals deze Airbus dragen daar enorm aan bij." 

"Ik ben de enige vliegfanaat in de familie met vliegangst"

Yoran Bontje

De PVV is groot voorstander van het terugdringen van de overlast met stillere vliegtuigen. De partij heeft er zelfs zoveel vertrouwen in dat Schiphol op termijn best kan groeien, zo valt te lezen in het verkiezingsprogramma en het coalitieakkoord.

Buitenveldertbaan paar keer open

Yoran maakt zich er niet druk om. Hij wil gewoon mooie foto's maken. Geluk heeft hij zeker, want de Buitenveldertbaan wordt deze dinsdagmiddag een paar keer ingezet als landingsbaan. Bewoners van Amstelveen en omstreken denken er misschien anders over, maar Yoran heeft de dag van m'n leven. "Erg mooi geregeld, ook dat het toestel nog even voor ons stilstond voor foto's", zegt hij na afloop tegen NH. 

De eerste commerciële vlucht van de swallowtail (of koninginnepage) staat gepland voor 16 september. Dan vliegt het toestel van Schiphol naar Kopenhagen. Ook Berlijn en Stockholm worden die dag aangedaan.

"Het is effe wennen", vertelt hij over de combinatie Airbus en KLM-kleuren. Toch went het snel, weet hij uit ervaring. KLM's dochteronderneming Transavia nam een paar maanden geleden het nieuwe type toestel al in gebruik. "Dat ziet er best mooi uit."  

Gevlogen heeft hij nog nooit, en het is nog maar de vraag of dat ooit gaat gebeuren, bekent hij. "Best ironisch, maar ik ben de eerste vliegtuigfanaat met vliegangst in de familie."

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]