Ga naar Content

Al 12 jaar lang ’s zomers bloedheet, ’s winters ijskoud in Amstelveense flat

Bewoners van een flat aan de Sint Janskruidlaan in Amstelveen klagen al twaalf jaar over een falend WKO-systeem dat hun appartement zou moeten verwarmen en verkoelen. 's Winters is het ijskoud, 's zomers bloedheet en soms komt er dagen geen warm water uit de kraan. Beheerder van de huurflat Eigen Haard lost het probleem maar niet op. 

Deze Amstelveners zitten óf in de hitte óf in de kou - NH Nieuws

Tijmen van Aken en zijn vriendin Elone Durfort waren twaalf jaar geleden dolblij toen zij de sleutels van hun nieuwbouw huurappartement kregen. Met uitzicht op de grazende paarden in de polder leek er geen vuiltje aan de lucht. Jaren later willen ze er liever weg. "Maar zo'n verhuizing kost een hoop geld." 

Niet goed aangelegd

Als Tijmen zijn thermostaat laat zien, wordt het probleem snel duidelijk. Buiten is het zo'n 17 graden en de ingestelde kamertemperatuur heeft hij op 17.5 gezet. Toch geeft het apparaat aan dat het in de woonkamer 24.4 graden is. "Als het systeem moet koelen, verwarmt het en andersom", zegt hij gefrustreerd. 

Het systeem verwarmt en verkoelt vijf flats, waarvan er drie van Eigen Haard zijn. In totaal gaat het om 243 woningen. Naast de vijf flats worden nog eens 160 woningen in de buurt door het systeem verwarmd. Warmte en koelte wordt even verderop opgeslagen in waterbronnen onder de grond. In de zomer wordt koud water uit de bodem gehaald om de woningen te koelen en in de winter warm water om de woningen te verwarmen. 

Problemen met WKO-systemen

Naar aanleiding van een stroom aan klachten die Autoriteit Consument en Markt (ACM) binnenkreeg over de werking van WKO-systemen, liet zij in 2021 onderzoek doen. Uit dat onderzoek bleek dat de problemen zich voor het overgrote deel voordoen op oudere warmtesystemen van vóór 2013. Ook het systeem dat de Amstelveense flats verwarmt, is van vóór 2013. 

Een woordvoerder van ACM legt uit dat in 2013 strengere wetgeving ging gelden. ACM verwacht in de toekomst dan ook geen grote problemen meer. "Het is wel de bedoeling dat meer mensen op warmtenetten worden aangesloten, en daarbij is een WKO-bron een heel duurzame bron [...] Het is ook niet zo dat we hier nu veel klachten overkrijgen."

Maar volgens het stel werkt dat dus voor geen meter. "Het is gewoon absoluut niet goed aangelegd", denkt Tijmen. Hij heeft ook klachten van bewoners van andere flats verzameld. "Iedereen zat ook een keer vijf dagen zonder warm water", benoemt hij een van de problemen.

"Ik ben aan het roepen in de woestijn: ze horen ons niet"

Tijmen van Aken - bewoner flat Sint Janskruidlaan

De klachten heeft hij al vaker neergelegd bij Eigen Haard. "Ik ben al twaalf jaar bezig [...] Ik ben aan het roepen in de woestijn: ze horen ons niet." Monteurs zijn weleens langsgeweest, maar de problemen zijn nooit echt opgelost. 

Karen Moolenburgh heeft ook al vaker bij Eigen Haard aan de bel getrokken toen ze nog in de bewonerscommissie zat. Die is inmiddels opgeheven. "Bewoners hebben er geen zin meer in." Het systeem veroorzaakte bij haar al eens een enorme lekkage. "Onze hele vloer in de zitkamer moest vernieuwd worden."

Gesprek met directie

Volgens Karen doet Eigen Haard heel weinig aan onderhoud in de flats. Ze laat muren zien waar gaten inzitten en een parkeergarage vol vogelpoep. "De directie van Eigen Haard moet gewoon zelf een keer komen kijken en er iets aan doen", vindt ze.

Ook Tijmen en Elone hopen op een gesprek, maar ze willen ook financiële compensatie voor de jarenlange ellende en een huurverlaging tot het probleem is opgelost. De emoties lopen inmiddels hoog op, vooral bij Elone. Zij zit door een chronische ziekte veel thuis.  "Ik ben al niet lekker en dan wil je je gewoon lekker in je huis voelen. Je moet je er thuis voelen. Dat is nu niet zo."

Reactie Eigen Haard

Eigen Haard erkent dat het systeem storingsgevoelig is, maar benadrukt dat het wel gewoon werkt. "Dat blijkt ook uit de gegevens van de eigenaar en exploitant van het WKO-systeem BAM Energy Systems (BES). Zij monitoren de installatie namelijk vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week", laat een woordvoerder weten. 

De klachten zijn volgens Eigen Haard al flink verminderd sinds BES anderhalf jaar geleden is begonnen met het vervangen van onderdelen die niet meer goed functioneren. Een financiële compensatie zit er voor de bewoners niet in. "We hebben veel problemen al opgelost. We zijn nu vooral gericht op het verhelpen van de resterende klachten." 

Lees ook

💬 Wil je iets kwijt?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]