Ga naar Content

Virtuele werkdag moet afwezige KLM'ers helpen bij comeback: "Je kan niet direct naar huis"

KLM gaat als eerste grote bedrijf van Nederland virtual reality (VR) gebruiken om medewerkers te helpen bij hun terugkeer op de werkvloer. Een eerste versie van een VR-omgeving is inmiddels beschikbaar voor cabinepersoneel. Daarin wordt een werkdag nagebootst, zodat snel kan worden ontdekt welke momenten nog voor spanning zorgen.

VR Schiphol - NH Nieuws

VR is zeker niet nieuw voor KLM. "We hebben al bijna dertig VR-toepassingen", vertelt IT-onderzoeker Jae Maloney aan NH. Ook andere bedrijven gebruiken volop VR, maar KLM is het eerste bedrijf dat de toepassing inzet voor re-integratie van personeel, benadrukt de woordvoerder tijdens een demonstratie.

Ervaringsdeskundige

Stewardess Bouchra Echtaibi weet als geen ander hoe moeilijk het kan zijn om na afwezigheid weer te beginnen. Voordat ze uitviel was ze tijdens een vlucht naar India ziek geworden, en kon vervolgens in het hotel geen collega's bereiken. 

"Ik wist dat een hotelkamer een bepaalde reactie bij me kon uitlokken"

Stewardess Bouchra

Toen ze in mei weer wilde beginnen, mocht ze de VR-bril uitproberen. "Eigenlijk ging alles door de virtuele werkdag heen goed, totdat we op de hotelkamer aankwamen. Ik was wel verrast dat dat zoveel impact op me had."

Werkdag van A tot Z

Door de virtuele werkdag al thuis bij vertrek te beginnen en pas in het hotel te laten eindigen, kun je precies zien waar de 'bottlenecks' nog zitten. "Dat is belangrijk om te weten, want als het toch niet blijkt te gaan, kun je in dit vak niet direct naar huis", vertelt hoofd cabinepersoneel Marion Leguijt.

Dankzij de ervaring met de VR-bril was Bouchra voorbereid toen ze eindelijk weer na maanden afwezigheid weer aan boord stapte. "Ik wist van tevoren dat de hotelkamer dus een bepaalde reactie bij me uit kon lokken. Daardoor verraste het me niet en kon ik er veel beter mee omgaan."

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]