Ga naar Content

Hoogtedetectie moet Schipholtunnel gaan beschermen tegen slapende vrachtwagenchauffeurs

Hoogtemeldingen moeten de Schipholtunnel (A4) gaan beschermen tegen schade als gevolg van onoplettende chauffeurs. Wie in een vrachtauto hoger dan vier meter op de tunnel afrijdt, wordt met een melding gedwongen een alternatieve route te nemen. Krijg je die waarschuwing niet mee en is je vrachtwagen inderdaad te hoog? Dan volgt een fikse boete.

Schipholtunnel tijdens zonsopkomst - Foto: ANP/Thomas Schlijper

De afgelopen jaren is in de tunnelbuis meerdere keren schade ontstaan door te hoge voertuigen. Onder andere lichtbakken en luidsprekers zijn gesneuveld. Eerder dit jaar werd nog een nieuwe omroepinstallatie geïnstalleerd.

Dat kost niet alleen veel geld, maar is ook gevaarlijk en levert bij ieder geval veel vertraging op. "Het gebeurt gelukkig niet vaak, een paar keer per jaar hooguit, maar als het gebeurt, zorgt het wel voor veel schade en overlast."

Lees ook

Om dat te voorkomen, is nu ook hoogtedetectie in de tunnelbuis van Den Haag richting Amsterdam geïnstalleerd. Die wordt volgende week dinsdag (1 oktober) in gebruik genomen. Vanaf dan krijgen chauffeurs met een voertuig hoger dan 4 meter al kilometers voor de tunnel een eerste melding. Dan hebben ze namelijk nog de mogelijkheid om de A5 op te gaan en via de A9 naar Amsterdam te rijden. 

Zodra het systeem ter hoogte van Hoofddorp een te hoge vrachtwagen registreert, licht een bord naast de snelweg op, legt de woordvoerder uit. Dat bord toont een icoon voor te hoge vrachtwagens en de omleiding en licht op als er daadwerkelijk een te hoog voertuig is gespot.

Verkeersbord langs A4 om 'te hoge' vrachtwagenchauffeurs te waarschuwen bij Schipholtunnel - Foto: Rijkswaterstaat

Als de chauffeur de vrachtwagen negeert, volgt er dichter bij de tunnel een tweede melding. Eigenlijk is het dan al te laat, bevestigt de woordvoerder, want dat is het moment waarop de tunnelbuis sluit. Een weginspecteur van Rijkswaterstaat gaat dan op de vrachtwagen af, en zal het gevaarte voor de slagbomen van de tunnel wegleiden. 

Dat levert dan hinder op voor ander verkeer, maar nog altijd minder hinder dan wanneer de vrachtwagen de tunnel aan gort rijdt, benadrukt Rijkswaterstaat. Als de vrachtwagen inderdaad hoger dan vier meter is, riskeert de chauffeur een boete.

Ene buis lager dan andere

De Schipholtunnel is een van de oudste tunnels van Nederland (1966). De tunnelbuis van Den Haag naar Amsterdam is relatief laag, de buis van Amsterdam naar Den Haag is een stuk hoger. Daar verwacht Rijkswaterstaat geen problemen als gevolg van te hoge vrachtwagens. 

De hoogtedetectie geldt ook voor de parallelbaan van de A4. Chauffeurs die de melding daar krijgen kunnen via de afrit Schiphol keren en via de A4 en A5 naar Amsterdam rijden.

Lees ook

Nieuws uit Haarlemmermeer 

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlemmermeer. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

💡 Stuur ons jouw nieuwstips naar [email protected]

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via https://www.nhnieuws.nl/haarlemmermeer

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]