Ga naar Content

Zuilen van geflopte Hilversumse Media Mile worden eindelijk verwijderd

Het heeft ruim een jaar op zich laten wachten, maar het is eindelijk duidelijk wanneer de zuilen van de geflopte Media Mile in Hilversum verwijderd worden. Zowel de gemeente als het uitvoerende bedrijf laten weten dat de zuilen vrijdag 25 oktober worden verwijderd. 

Een van de vier zuilen van de Mediamile - Foto: Daan Visser

De gemeente Hilversum maakte vorig jaar in juli bekend dat de Media Mile ging verdwijnen. De route, bestaande uit vier oplichtende zuilen met een kastje en gele bakstenen, had als doel bezoekers van station Hilversum naar het Mediapark te trekken. Maar de bezoekersaantallen vielen tegen, dus werd de stekker uit het project getrokken. 

Ruim een jaar later staan de zuilen nog steeds langs de weg. In november liet de gemeente weten te moeten wachten op toestemming van netbeheerder Liander. Daarnaast zou Liander te maken hebben met een personeelstekort, waardoor het verwijderen van de zuilen nog langer op zich laat wachten.

Tekst loopt door.

Lees ook

De gemeente laat nu weten dat de Media Mile-zuilen op vrijdagochtend 25 oktober worden  verwijderd. Ook het uitvoerende bedrijf bevestigt dit. 

Weinig succes

Met veel tamtam werd begin 2018 de Media Mile geopend. Het was een ambitieus project van toenmalig mediawethouder Wimar Jaeger. De route liep van het station Hilversum naar Beeld en Geluid en werd aangegeven met gele stenen in het trottoir.

Onderweg kwamen de bezoekers vier zuilen tegen die via een QR-code uitleg gaven over de mediageschiedenis van Hilversum. Deze route moest duizenden bezoekers naar Hilversum en het Mediapark trekken, zo was het idee. Hiervoor is flink in de buidel getast: het project kostte minstens 250.000 euro. 

Al snel kwam er kritiek op de interactieve route. De informatie die werd gegeven via de QR-codes was oubollig, het sprak jongere bezoekers niet aan en de gehoopte bezoekersaantallen werden nooit gehaald. De zuilen waren regelmatig het doelwit van vandalen en de onderhoudskosten waren veel te hoog. Kers op de taart was toen de route op nationale tv werd behandeld in het satirische consumentenprogramma Kanniewaarzijn.

De beslissing van de politiek om de route te schrappen kwam dus niet uit de lucht vallen. Ook aan het verwijderen van de Media Mile hangt een prijskaartje, namelijk 17.000 euro. 

Lees ook

Meer nieuws uit 't Gooi?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit 't Gooi. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Gooi

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected] 

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]