Ga naar Content

KLM neemt forse maatregelen om financieel gezonder te worden

KLM gaat forse maatregelen nemen om het bedrijf gezonder te maken. Dat heeft niet alleen gevolgen voor reizigers, maar ook voor personeel. Mogelijk komen er zelfs banen op de tocht te staan. 

Foto: NH Nieuws

De maatschappij kan niet uitsluiten dat er banen verloren gaan, 'maar doet er alles aan om de werkgelegenheid in stand te houden', zegt een woordvoerder in gesprek met NH. Op de vraag hoeveel banen er mogelijk verdwijnen, wil de woordvoerder nog niet ingaan. 

Toch zal iedereen binnen het bedrijf de keuzes gaan voelen. "We vragen van iedereen om een bijdrage te leveren." En ook passagiers gaan de gevolgen mogelijk merken. KLM onderzoekt namelijk of een ander cateringmodel beter past bij de wensen van de reizigers dat per jaar tientallen miljoenen extra moet opleveren.

Wie naar de omzet (3,3 miljard euro) kijkt, denkt misschien dat er niet veel aan de hand is. Maar 'het resultaat blijft achter bij de verwachtingen door de hoge kosten', zo schreef de maatschappij in juli al in de toelichting op de halfjaarcijfers.

Rode cijfers

De kosten voor zowel materieel, personeel als havengelden stijgen zo hard dat het bedrijf over het eerste halfjaar van 2024 rode cijfers boekte. Onder de streep kwam de KLM Groep (waaronder ook Transavia valt) 31 miljoen euro tekort. Een jaar eerder werd er nog 129 miljoen euro winst geboekt. 

Behalve met besparingen wil het bedrijf de operatie en de financiën een boost geven door de productiviteit te verhogen. 'Activiteiten die niet direct bijdragen aan de uitvoering van vluchten' worden mogelijk geschrapt. Ook investeringen als de verhuizing van het hoofdkantoor van Amstelveen naar Schiphol zelf en een nieuw gebouw voor onderhoud van vliegtuigen, worden uitgesteld. 

Andere cateringformule

Daarvan gaan passagiers waarschijnlijk het meest merken. KLM onderzoekt namelijk of een andere cateringformule beter aansluit bij de wensen van het forse aandeel internationale reizigers dat gebruikmaakt van de hub Schiphol. 

Nu nog krijgen reizigers op KLM-vluchten binnen Europa een gratis snack en drankje. Die snack kan een broodje of bananenbrood zijn, als drank wordt behalve water ook frisdrank, bier en wijn geschonken. Bij budgetdochter Transavia is de gratis snack en drank al langer verdwenen.

"Hun behoeften [...] sluiten niet altijd aan op ons huidige standaard cateringaanbod"

KLM-woordvoerder

"We innoveren continu om mee te gaan met individuele klantbehoeften en ontwikkelingen in de markt", zegt een woordvoerder daarover. "Onze passagiers zijn afkomstig van over de hele wereld en reizen in verschillende tijdzones. Hun behoeften zijn heel verschillend en sluiten daardoor niet altijd aan op ons huidige standaard cateringaanbod."

Reizigers die onderweg naar Rome of Alicante een glas water wensen, lijken zich geen zorgen te hoeven maken. KLM onderzoekt nu namelijk een concept waarbij 'een gratis basisproduct' wordt aangeboden. Daarnaast kunnen passagiers dan tegen betaling kiezen uit een 'gevarieerd assortiment maaltijden, snacks en dranken'. Ook wordt onderzoek gedaan naar de optie om vooraf eten te bestellen. 

Ook wil KLM ook de vliegtuigindeling nog eens onder de loep nemen. Misschien passen er toch nog wel een paar stoelen bij. In combinatie met de betaalde catering moet dat jaarlijks 100 miljoen euro in het laatje brengen. 

Invulling maatregelen

Op de vraag aan welke 'activiteiten die niet direct bijdragen aan de uitvoering van vluchten' mogelijk een einde komt, kan de woordvoerder nog niet ingaan. "Die verkenning gaan we de komende maanden doen." 

Dat geldt ook voor de nadere invulling van de maatregelen. Daarbij worden - indien nodig - de ondernemingsraad en de vakbonden betrokken, benadrukt de woordvoerder. Het lijkt onwaarschijnlijk dat piloten en technici voor hun banen moeten vrezen, want daarvan zijn er al veel te weinig.

De vervanging van de vloot met Airbus 321neo, waarvan recent de eerste op Schiphol werd onthaald, 'blijft zoveel mogelijk in stand'. 

Lees ook

Reactie Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV): 

Een woordvoerder van de VNV laat weten graag mee te denken met KLM, maar ook dat sommige maatregelen haaks lijken te staan op eerdere gemaakte afspraken.

"Zoals altijd gaan wij met KLM in gesprek wanneer zij uitdagingen zien. Tegelijkertijd zijn er recent nog afspraken gemaakt over meer uren werken en uitbreiding van de opleidingscapaciteit. Wij zullen dan ook kritisch kijken of nieuwe plannen van KLM wel tot de beoogde resultaten leiden. We kunnen niet vooruitlopen op waar die gesprekken deze keer toe leiden.”

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]