Ga naar Content

Na maanden zijn de A7-werkzaamheden klaar: was het écht zo erg als vooraf gedacht?

Vandaag gaat de 'De Korporaal van de mariniers Jeroen Houwelingbrug' officieel weer open. Daarmee zijn de wegwerkzaamheden aan de A7 definitief klaar. Een moment voor fervent A7-gebruikers Ivo en Minko om terug te blikken op de afgelopen periode. 

Foto: VLN Nieuws - Sam de Joode

Vooraf waren de zorgen groot: de werkzaamheden aan de brug zouden volgens velen voor enorme files zorgen. Maanden later maken fervent A7-gebruikers Ivo Schooneman en Minko van Es de balans op. 

Een paar maanden terug had Ivo een hard hoofd in de geplande werkzaamheden. Hij opende een Facebookgroep 'Slachtofferhulp A7 Forenzen' om zijn zorgen te delen. Nu zegt hij daarover: "Iedereen dacht toen: dit wordt een hel, want de A7 stond nooit bekend als een goed doorrijdende snelweg." Nu geeft hij eerlijk toe: "Het was eigenlijk rustiger op de weg dan zonder de verbouwing."

Vlak na het begin van de werkzaamheden in april was er al een verkeersdaling van 27 procent te zien. Ivo heeft veel geluk gehad met zijn flexibele werkgever. Hierdoor heeft hij veel thuisgewerkt en heeft hij zijn auto af en toe ingeruild voor de trein. De Facebookgroep die hij als grap heeft gestart, zorgde vaak voor een lach in plaats van irritatie over de wegwerkzaamheden.

Motormuis Minko 

Minko van Es maakt sinds de wegwerkzaamheden met veel plezier video's van zijn motorritten. "Wat moet ik nu met mijn hobby?" grapt hij aan de telefoon. Ook voor hem vielen de werkzaamheden mee, al stond hij op de terugweg soms wel in de file. "Normaal duurt deze file tot Hoorn, maar nu waren ze voorbij de wegwerkzaamheden. Het heeft wel vertraging opgeleverd." Vooral de motor zorgde ervoor dat hij minder lang vaststond.

Tekst gaat verder onder de video van Minko.

Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren.

Het grootste obstakel leek te zijn voor de vrachtwagenchauffeurs. Zij negeerden de gewichtsbeperkingen aanvankelijk en mochten daardoor niet meer over dat deel van het Noordhollandsch Kanaal rijden.

Bij de Westfriese Bedrijvengroep, die de belangen van West-Friese ondernemers behartigt, vinden ze het nog te vroeg om conclusies te trekken. Er loopt nog een enquête om de meningen in de regio te peilen. "Over anderhalve week verwachten we de resultaten", aldus voorzitter Hans Peter Baars.

'Kwetsbaarheid van de regio aangetoond'

Vooraf waren er bij de organisatie veel zorgen over overlast. De Westfriese Bedrijvengroep heeft echter, samen met andere organisaties, ervoor gezorgd dat de werkzaamheden veel korter duurden dan gepland.

"Toch hebben de werkzaamheden aangetoond hoe kwetsbaar de regio is als belangrijke wegen niet of minder goed gebruikt kunnen worden", zegt Baars. "We zijn een regio met snelwegen die soms te strak aanvoelen." Dit is extra reden om aandacht te vragen voor een betere oost-westverbinding via de Houtribdijk naar Lelystad. "Zo voorkom je dat al het verkeer via Amsterdam moet rijden."

Terugkeer ouderwetse files? 

Nu kunnen weggebruikers weer zonder problemen rijden, maar Ivo denkt dat de lange files zullen terugkeren. "Mensen zijn gewoontedieren", zegt hij. "Ik hoop dat een deel zegt: 'we blijven lekker in de trein zitten'." Minko is positiever en denkt dat, net als tijdens de pandemie met thuiswerken, de werkzaamheden een verandering teweeg hebben gebracht.

Lees ook