Ga naar Content

Consumentenbond wil dat waakhond ACM ingrijpt vanwege onveilige bakfietsen Babboe

Mensen met een onveilig bakfiets van Babboe moeten vaak maanden wachten op vervanging of reparatie. De Consumentenbond roept nu de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op om op te treden tegen de bakfietsproducent. Babboe zou al meermaals op de vingers zijn getikt, maar weigert de problemen aan te pakken.

Foto: AT5

Eind februari dit jaar werd duidelijk dat verschillende modellen van de bakfietsen van Babboe niet voldeden aan de veiligheidseisen. Het bedrijf riep daarom 22 duizend bakfietsen terug en adviseerde om de fietsen niet meer te gebruiken. Volgens de Consumentenbond is de fabrikant te traag met de terugroepactie.

Bijbetalen nieuwe fiets

Door het trage handelen zouden consumenten worden gedwongen tot het maken van 'ongunstige keuzes'. Daarnaast communiceert het bedrijf slecht, zo stelt de bond. De voucher die Babboe had aangeboden aan klanten, zou niet goed genoeg zijn: het aanbod op de site was lange tijd klein en de helft van de fietsen was  niet leverbaar. Daarnaast zouden klanten als nog flink moeten bijbetalen voor een nieuwe bakfiets.

"Als Babboe niet goedschiks wil, dan maar kwaadschiks"

Sandra Molenaar - directeur Consumentenbond

De directeur van de Consumentenbond laat weten dat ze Babboe herhaaldelijk hebben aangesproken op de problemen, maar dat het bedrijf pertinent weigert zijn zaakjes op orde te brengen en zich aan de regels te houden. "Dan blijft er voor ons weinig anders over dan naar de toezichthouder te stappen", aldus Sandra Molenaar. "We hebben ACM gevraagd in te grijpen. Als Babboe niet goedschiks wil, dan maar kwaadschiks."

💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]