Ga naar Content

Hoe overleeft de Helderse haven zonder visserij? "Sail is een keerpunt"

Met een teruglopende olie- en gaswinning op de Noordzee, een ingestorte visserijsector en forse bezuinigingen bij de marine achter de rug staat de Helderse haven voor een uitdaging. Hoe houd je de haven levendig en vol werkgelegenheid? Dit is een cruciaal moment, zegt Kees Turnhout, adjunct-directeur bij Port of Den Helder. 

Kees Turnhout, voormalig marineman en adjunct-directeur Port of Den Helder - Foto: NH / Sarah Puozzo

Kees Turnhout heeft de haven door zijn bloed stromen. We spreken hem op een zomerse dag en onder de strakblauwe lucht wijst hij NH trots de weg. "Op mijn achttiende kwam ik naar Den Helder als aspirant-marineman. Sindsdien ben ik gaan beseffen dat Den Helder een geweldige stad is om te wonen, werken en recreëren. Wat me het meest motiveert, is het behoud van deze kwaliteiten voor de volgende generatie."

Zorgelijk

Er is veel veranderd in de marinestad sinds Turnhout begon bij de marine. "De afgelopen decennia waren zorgelijk voor de stad Den Helder. We moesten terug naar de tekentafel om de toekomstlijnen opnieuw in kaart te brengen. En dat plan ligt er nu", zegt hij. Hij doelt op de plannen en ambities om de haven te vernieuwen en andere bedrijven aan te trekken. 

Voor Port of Den Helder is haast geboden. De olie- en gaswinning op de Noordzee zal vroeg of laat verdwijnen, terwijl de opkomst van de windparken steeds sneller en groter wordt. "Het is cruciaal dat Den Helder hierop tijdig aansluiting vindt om de offshoresector te behouden. Het verlies van de visserij in de afgelopen jaren mag niet herhaald worden. Daarnaast zal ook de Koninklijke Marine weer gaan groeien, waarvoor eveneens ruimte benodigd is."

Turnhout vindt daarom dat de bestaande plannen snel uitgevoerd moeten worden. "Sail wordt een keerpunt. Tijdens Sail Den Helder gaan de gemeente, de provincie en de staatssecretaris van Defensie een overeenkomst tekenen om de ontwikkeling van de haven in gang te zetten. Een klein moment, maar een grote stap voor Den Helder."

Foto: NH / Sarah Puozzo

Eén van de manieren om de haven toekomstbestendig te maken is meer kades bouwen. "Zowel de Koninklijke Marine als de offshore-industrie hebben behoefte aan extra kades voor hun uitbreidings- en vervangingsplannen."

Ook belangrijk is de verplaatsing van de toegangsbrug naar het Marineterrein, waardoor grotere schepen in het zuidelijke deel van de haven kunnen aanmeren. Port of Den Helder zal na de zomer een eerste kade vervangen.

De voormalige visafslag wordt herbestemd tot een 'Blue Port Centre' voor de offshore windsector. "Verdere verduurzaming van de scheepvaart is ook een focus, zoals het bieden van walstroom en de ontwikkeling van een waterstofbunkerstation."

De haven van Den Helder speelt bovendien een belangrijke rol als energiehub voor de Noordzee, waarbij in de toekomst stroom en waterstof vanaf windparken worden aangevoerd. Sail Den Helder zal aandacht besteden aan deze ontwikkelingen, waaronder een waterstofcongres georganiseerd door het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord.

Foto: NH / Sarah Puozzo

"De samenwerking tussen de marine en de offshore zal zich naar verwachting verder uitbreiden, ook met betrekking tot de bewaking en bescherming van windparken, kabels en buisleidingen op de Noordzee." De recente aanval op de Nord Stream-gasleiding heeft de kwetsbaarheid van deze infrastructuur benadrukt.

"Het is niet alleen de verantwoordelijkheid van de Kustwacht en de Koninklijke Marine, maar ook van private offshorebedrijven om deze bescherming te waarborgen. Ik ben ervan overtuigd dat Den Helder, met zijn centrale ligging in de Noordzee, het potentieel heeft om uit te groeien tot een "Centre of Excellence" op het gebied van maritieme beveiliging van offshore infrastructuur."

Lees ook